חיפוש מושגים
שיתוף חברתי
הסיכום האוסף מבחנים עמוד ראשי

אוסף שאלות באקולוגיה

(1) מהי אקולוגיה?

א. מדע העוסק בזיהום האוויר באוקיינוסים
ב. מדע העוסק באופן פעולתו של הטבע.
ג. מדע העוסק ביחסי הגומלין בין אורגניזמים וסביבתם
ד. מדע העוסק בשימור ערכי הטבע.
הצג הסתר

(2) ביוספרה מהי?

א. המערכת האקולוגית של שטח נתון.
ב. שכבת החיים על פני כדור הארץ, כלל המערכות האקולוגיות בכדור הארץ.
ג. שכבת החיים מחוץ לפני כדור הארץ.
ד. כלל המערכות האקולוגיות בחלל כולו.
הצג הסתר

(3) מהו תחום העיסוק של האקולוגיה?

א. אורגניזם, אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ב. אורגניזם, בעלי חיים, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ג. אוכלוסיה, חברה, אורגניזם ובעלי חיים.
ד. אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וחלל
הצג הסתר

(4) בחר בתשובה הלא נכונה, גורמים א-ביוטיים הם:

א. ריכוזי יונים, רום וקרינה.
ב. רוחב גיאוגראפי ומזהמים.
ג. צמחים, בעלי חיים ומינרלים.
ד. רוחות, מליחות, ph.
הצג הסתר

(5) משאבים מהם?

א. תחנות כוח.
ב. חמצן וחנקן.
ג. גורמי סביבה שאורגניזמים צורכים
ד. מאגרים, מעיינות ונחלים.
הצג הסתר

(6) מהו גורם מגביל?

א. אחד ממשתני הסביבה וגורם משותף
ב. אלו האורגניזמים שמשפיעים על הטמפרטורה
ג. אלו חומרי המזון המגבילים את צמיחתו של הצמח
ד. אחד ממשתני הסביבה וגורם יחיד
הצג הסתר

(7) הדדיות מהי?

א. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ומאפשרים תנאי מחייה לשני המינים
ב. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ובאים כתנאי מחייה למין אחד בודד
ג. היחס שבין טורף לנטרף
ד. היחס שבין צמחים עשביים לצמחים מטפסים
הצג הסתר

(8) סימביוזה, מהי ההגדרה הצרה?

א. חיים יחד, שותפות, מין אחד מרוויח מהשותפות ומין שני מפסיד
ב. חיים יחד, מינים זהים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ג. תהליך מיקרו-זואולוגי המתבצע בצמחים עשביים
ד. חיים יחד, שותפות, שני מינים שונים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
הצג הסתר

(9) יצרנים וצרכנים?

א. היצרנים נקראים הטרוטרופים והצרכנים נקראים אוטוטרופים
ב. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ג. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים איזוטופים
ד. היצרנים נקראים איזוטופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
הצג הסתר

(10) מה ההבדל בין מלח לסוכר? בחר בתשובה הלא נכונה!

א. מלח הוא מינרל שאין בו אנרגיה הניתנת לצריכה ע"י אורגניזמים ולא ניתן לשרוף אותו
ב. שניהם נחוצים לפעילות תקינה בגוף
ג. לכל אחד תפקיד אחר
ד. סוכר הינו חומר אורגני שנוצר ע"י צמחים בלבד ולא ניתן לשרוף אותו
הצג הסתר

(11) המקור לאנרגיה: אנרגית השמש מחממת ומאירה את הארץ ומאפשרת...

א. את הריסתו של מבנה קרום כדור הארץ
ב. פוטוסינתזה, מניעה מחזורים גיאו-ביוכימיים ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ג. פוטוסינתזה
ד. פוטוסינתזה ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
הצג הסתר

(12) ph- ערך ההגבה הינו מדד

א. הבוחן את רמת החומציות של תמיסה
ב. הבוחן את רמת החומציות הממוצעת של תמיסה
ג. הבוחן ברמה התיאורטית את ערכו של חומר מסוכן.
ד. הבוחן ברמה התיאורטית את ערך האחוזים של חומר מסוכן
הצג הסתר

(13) מה ההבדל בין פגרים ופסדים?

א. פגרים - בעלי חיים שנאכלים ע"י עופות דורסים, פסדים - בעלי חיים שלא ראויים למאכל אדם
ב. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ג. פגרים - בעלי חיים שמתו ממחלה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ד. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - שאריות של בעלי חיים לאחר שחיטה שלא נוצלו לתצרוכת מזון לאדם
הצג הסתר

(14) מהם סוגי הפסולת העיקריים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פסולת חקלאית
ב. פסולת טבעית
ג. פסולת רפואית
ד. פסולת ביתית +בניין
הצג הסתר

(15) מהם השלבים של טיפול בפסולת מוצקה?

א. אצירה, מיון, קבירת הפסולת
ב. איסוף, מיון, מחזור
ג. אצירה, איסוף והובלה, טיפול או סילוק הפסולת
ד. איסוף, מיון, קבירת הפסולת
הצג הסתר

(16) מהו הממוצע של פסולת בכל יום לתושב בישראל?

א. 1 ק"ג פסולת.
ב. 4 ק"ג פסולת
ג. 1.5 ק"ג פסולת.
ד. 2 ק"ג פסולת
הצג הסתר

(17) נזקים אקולוגיים משרפות, מהם? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פגיעה בבעלי חיים
ב. פגיעה בקרקע ובמסלע
ג. פגיעה ברכוש
ד. כניסת מינים פולשים
הצג הסתר

(18) מהו ערכו של pH ניטרלי?

א. 4
ב. 9
ג. 7
ד. 12
הצג הסתר

(19) מהם המקורות האנתרופוגניים של גופרית דו-חמצנית?

א. פליטה של כלי רכב.
ב. שריפת דלקים המכילים גופרית.
ג. התפרצות הר געש.
ד. שריפת צמחים שנשרפו בעבר.
הצג הסתר

(20) מהו האפקט של גשם חומצי על הקרקע? בחר בתשובה שאיננה נכונה!

א. הורג את האורגניזמים בקרקע
ב. גורם לקורוזיה בקרקע.
ג. מוריד את הסידן הזמין אשר נדרש לגדילת הצמחים
ד. משחרר אלומיניום שמדכא את היכולת של הצמחים לספוג חומרי הזנה
הצג הסתר

(21) מהם המקורות הטבעיים לזיהום אוויר? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. רכבים ותעשייה
ב. סופות ברקים
ג. אבקת פרחים
ד. התפרצויות הר געש
הצג הסתר

(22) אינברסיה, מהי?

א. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו כלואה בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ב. היפוך - תהליך היוצר פחמן חד חמצני בין פני השטח לבין הרום
ג. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו מתפזרת בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ד. היפוך - תהליך היוצר פחמן דו חמצני בין פני השטח לבין הרום
הצג הסתר

(23) מהם המזהמים הראשוניים?

א. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות ממקור הזיהום
ב. מזהמים המגיעים לאוויר לאחר שעברו תהליך ביוכימי
ג. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות מהקרקע
ד. מזהמים המגיעים לאטמוספרה כתוצאה מאפקט החממה
הצג הסתר

(24) מקורות זיהום. סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. פחמן חד חמצני נוצר ע"י רכבים ונמצא גם בעשן הסיגריות
ב. תחמוצת גופרית גורמת לפגיעה במערכת העצבים והפחמימנים גורמים למוות
ג. תחמוצת חנקן נוצרת כתוצאה משריפת דלקים במנועי בעירה פנימית, ואילו תחמוצת גופרתית נוצרת כתוצאה משריפת דלקים עתירי גופרית
ד. פחמימנים גורמים לתחלואה (לוקמיה) ואילו חלקיקים גורמים להרעלת דם
הצג הסתר

(25) גז מתאן ph4 יכול להיווצר במקומות כגון

א. מטמנות פסולת ומערכת הפליטה של הרכב
ב. ביצות, שטחי גידול אורז ומטמנות פסולת
ג. קיבה של חיות משק, אזורים מושלגים וחממות
ד. ביצות, שדות מרעה, שטחים פתוחים ויערות
הצג הסתר

(26) מהו המזהם העיקרי הנוצר כתוצאה מערפיח פוטוכימי?

א. אוזון
ב. פחמן חד חמצני
ג. חלקיקים
ד. גופרית
הצג הסתר

(27) מהם המקורות לזיהום מים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. בעלי חיים
ב. שפכים: עירוניים ותעשייתיים
ג. זיהום חקלאי
ד. זיהום מדלקים
הצג הסתר

(28) דישון יתר גורם ל...

א. פצעים בעור
ב. זיהום מי תהום, זיהום התוצרת החקלאית שנועדה למאכל.
ג. רמת המליחות של קרקע עולה והיא נעשית פחות רגישה לסחיפה
ד. זיהום מאגרי מים ונחלים
הצג הסתר

(29) מהו תהליך לטיהור שפכים (אינטנסיבי)?

א. סינון וטיהור השפכים ע"י כלור.
ב. תהליך ראשוני ? טיפול מכאני, תהליך שניוני ? טיפול ביולוגי, טיפול שלישוני ? סילוק.
ג. סינון וטיהור שפכים ע"י ערבובם עם מי תהום
ד. תהליך ראשוני ? טיפול ביולוגי, תהליך שניוני ? טיפול כימי, טיפול שלישוני ? סילוק
הצג הסתר

(30) בטיהור אקסטנסיבי מהו הגורם העיקרי לפירוק מיקרו-ביאלי של המזהמים?

א. שלשולים
ב. אצות
ג. דגי נשך
ד. חיפושיות זבל
הצג הסתר

(31) מה ההבדל בין מזהמים קבועים למזהמים אקראיים?

א. מזהמים קבועים ? חיידקים , ומזהמים אקראיים ? רכבים
ב. מזהמים אקראיים ? מזהמים רק מאגרים, ואילו מזהמים קבועים מזהמים כל מקור מים
ג. מזהמים קבועים ? תמיד מזהמים, ומזהמים אקראיים מזהמים לסירוגין
ד. מזהמים קבועים ? יותר מסוכנים ממזוהמים אקראיים
הצג הסתר

(32) ניטריפיקציה, מהי?

א. תהליך המתבצע באמצעות פחמן דו חמצני, חמצון אמוניה וקבלת גופרית
ב. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י חיידקי קרקע, חמצון אמוניה וקבלת ניטריט
ג. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י צמחים ופליטה של פחמן דו חמצני
ד. תהליך ניטרו פונקציונאלי, מדמה פירוק של אטום
הצג הסתר

(33) אמוניפיקציה הוא תהליך של?

א. חיבור תרכובות הגורמות לזיהום
ב. חיבור תרכובות הגורמות לייצור חנקן
ג. תוצאה של פעילות אצות במים המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ד. תוצאה של פעילות בקטריות ופטריות אירוביות (צורכות חמצן) המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
הצג הסתר

(34) דניטריפיקציה היא

א. שלב במחזור הפחמן בטבע
ב. לב במחזור המימן בטבע
ג. שלב מחזור החנקן בטבע
ד. שלב במחזור החמצן בטבע
הצג הסתר

(35) מה קורה לתחמוצת החנקן באטמוספרה בריכוז נמוך ובריכוז גבוה?

א. בריכוז נמוך - תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co2 ho3
ב. בריכוז נמוך - תורמות לקיבוץ האוזון ובריכוז גבוה ? תורמות לפירוק האוזון
ג. לא קורה כלום היא נשארת באותו מצב
ד. בריכוז נמוך- תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co ו oh
הצג הסתר

(36) הפחמן הזמין מצוי בשלושה מאגרים עיקריים והם

א. אטמוספרה, אוקיינוסים ומערכות אקולוגיות יבשתיות
ב. בורות מים, אוקיינוסים ושטחים פתוחים
ג. אטמוספרה, מאגרי מים ותהומות
ד. תהומות, מאגרי מים ושטחים פתוחים
הצג הסתר

(37) מהם תהליכי מחזור הפחמן בטבע

א. הפח פוטוסינתזה, פירוק ונשימה
ב. מן הוא רכיב טבעי שקיים בחלל האוויר
ג. פוטוסינתזה, פירוק וייבוש
ד. פוטוסינתזה בלבד
הצג הסתר

(38) לרוב רזרבות הפחמן העיריות מצויות ב?

א. רזרבות של דלקים מאובנים
ב. אצות
ג. רקבובית
ד. אבן גיר
הצג הסתר

(39) מהו תהליך הפוטוסינתזה?

א. תהליך של החלפת גזים המתחולל באוויר
ב. שינוי ממצב מוצק למצב נוזל
ג. תהליך רבייה של בעלי חיים
ד. תהליך של החלפת גזים המתחולל בצמחים
הצג הסתר

(40) מה קורה בתהליך הפוטוסינתזה

א. הצמח קולט חמצן ופולט פחמן דו חמצני
ב. הצמח מקבל את צבעו בתהליך זה
ג. הצמח קולט פחמן דו חמצני באמצעות אור ופולט חמצן
ד. הצמח קולט חמצן מהשמש ופולט פחמן דו חמצני
הצג הסתר

(41) מהי התאיידות

א. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז
ב. למעשה זאת הלחות
ג. ייבוש המים ע"י השמש
ד. שינוי מצב צבירה מנוזל למוצק
הצג הסתר

(42) בתהליך הדיות (טרנספירציה) מאבד הצמח יותר מ.... מכמות המים שהוא קולט

א. 25%
ב. 90%
ג. 50%
ד. 70%
הצג הסתר

(43) מהי הגברה ביולוגית?

א. תופעה של התרכזות חומרים רעילים עם העלייה בשרשרת המזון
ב. תופעה שכיחה של התגברות חיידקים ביולוגיים
ג. תופעה של התרכזות חומרים רעילים בעקבות פליטת הגזים באוויר של כלי רכב
ד. הגברה של טיהור באוקיינוסים
הצג הסתר

(44) מה ההבדל בין עושר מינים למגוון מינים?

א. אין הבדל כלל
ב. עושר מינים - מספר מינים בשטח מסוים או בחברה, מגוון מינים ? מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה
ג. עושר מינים - מינים רבים הרוויים בחמצן, מגוון מינים ? מספר מינים הרוויים בחמצן
ד. עושר מינים - מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה, מגוון מינים ? מספר מינים בשטח מסוים או בחברה
הצג הסתר

(45) מגוון ביולוגי כולל: בחר את התשובה שאינה נכונה!

א. המגוון בין המינים
ב. מגוון המערכות האקולוגיות
ג. המגוון תת-מיני
ד. המגוון התוך מיני
הצג הסתר

(46) מניעת אפקט החממה נעשה ע"י

א. דילול החמצן באוויר
ב. דילול החנקן באוויר
ג. טיהור אוויר או מים ע"י שמירת קרום האוזון
ד. טיהור אוויר או מים וויסות אקלים ע"י הצומח
הצג הסתר

(47) המושג כושר נשיאה מבטא?

א. כושר עמידותם של צמחים במזג אויר סוער
ב. כושר נשיאת משקל על בעלי חיים
ג. שיווי משקל בין האוכלוסייה לבין המשאבים הזמינים
ד. כושר עמידותו של הר געש
הצג הסתר

(48) מהם הגורמים המשפיעים על כושר הנשיאה? בחר בתשובה שאינה נכונה

א. התאמה הדדית
ב. השתנות תנאי הסביבה
ג. אוקיינוסים
ד. פיזור מרחבי
הצג הסתר

(49) "ניצול בר קיימא", מהו?

א. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן מבלי לפגוע בייצור לאורך זמן
ב. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן
ג. שימור ארוך טווח של משאבים לדורות הבאים
ד. שימור קצר טווח של משאבים
הצג הסתר

(50) מין פולש הוא... סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. מופץ רק לשטחי מרעה
ב. מתרבה ללא התערבות האדם
ג. מתייחס לאזור ספציפי הנמצא מחוץ לתחום התפוצה של המין
ד. הופץ בעקבות האדם
הצג הסתר

(51) מהם התכונות הרצויות לשמורת טבע? סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. צמצום הפרעות משטחים סמוכים
ב. בחירת אזורי פינוי פסולת
ג. שימור בתי גידול על-מנת למנוע הכחדות של מינים
ד. פיזור אחיד במרחב
הצג הסתר

(52) באזורים מסוימים במרומי האטמוספרה שכבת האוזון דלילה. מה גרם להידלות הזו?

א. תנועה מוגברת של מטוסים
ב. חומרים מסוימים שמשתמשים בהם במזגנים או בתרסיסים
ג. חדירה מוגברת של קרינה על סגולית לאטמוספרה
ד. אפר שנפלט מהרי געש והגיע למרומים
הצג הסתר

(53) מדוע יש למנוע השמדה של יערות?

א. כדי למנוע מחסור בפחמן דו חמצני.
ב. כדי למנוע מחסור בחמצן ולמנוע הצטברות של פחמן דו חמצני באויר.
ג. כדי למנוע מחסור בחמצן ובפחמן דו חמצני בסביבה.
ד. כדי למנוע עודף חמצן.
הצג הסתר

(54) במי פוגע זיהום המים?

א. זיהום המים עלול לפגוע בצמחים ובבעלי חיים ולהזיק לבריאות האדם.
ב. זיהום המים מסוכן ליצורים חיים קטנים בלבד.
ג. זיהום המים עלול לפגוע גם בצמחים ובבעלי החיים הקולטים את המים האלה.
ד. זיהום המים מסוכן רק ליצורים חיים המתקיימים בתוך המים.
הצג הסתר

(55) האם פגיעה בשכבת האוזון עלולה לסכן את קיומם של היצורים החיים?

א. לא, שכבת האוזון רחוקה מאוד.
ב. כן, פגיעה זו עלולה לשנות את תנאי הסביבה.
ג. לא, האדם למד לנטרל את ההשפעות השליליות של הפגיעה בשכבת האוזון.
ד. כן, הפגיעה בשכבת האוזון מקטינה את כמות החמצן.
הצג הסתר

(56) מה התוצאה הצפויה של התחממות עולמית?

א. עליית פני האוקיינוסים.
ב. הצטמצמות שכבת האוזון.
ג. יותר רעידות אדמה חמורות.
ד. התפרצויות געשיות גדולות יותר.
הצג הסתר

(57) בטיול כיתתי בהרי ירושלים ראו הילדים, שבנו מדרגות על מדרונות ההרים ונטעו עצים רבים. האם יש משהו משותף בין בניית מדרגות לבין נטיעת העצים?

א. כן, שתי הפעולות מונעות את סחיפת הקרקע.
ב. כן, שתי הפעולות מונעות זיהום של הקרקע.
ג. לא, אין שום דבר משותף בין שתי הפעולות האלה.
ד. כן, שתי הפעולות תורמות לנוי בלבד.
הצג הסתר

(58) איזה תהליך מתקיים כאשר מתפילים מים באמצעות חימום?

א. סינון המלח.
ב. הוספת חומרים ממתיקים.
ג. אידוי ועיבוי.
ד. פירוק המלח.
הצג הסתר

(59) איזה עיקרון מתקיים כאשר מגבירים גשם באמצעות טכנולוגיה של " זריעת עננים"?

א. הפיכת אדי גז לגבישי קרח.
ב. הגדלת טיפות המים בעננים באמצעות פיזור של חומר מיוחד.
ג. שינוי צבע העננים לכהה יותר.
ד. הקטנת ההשפעה של אפקט החממה.
הצג הסתר

(60) בפח האשפה של משפחה נמצאו בין השאר: קליפות פרי, פחית משקה, עיתון ישן ובקבוק זכוכית. איזו פסולת תתפרק ראשונה במזבלה?

א. בקבוק הזכוכית.
ב. קליפות הפרי.
ג. העיתון הישן
ד. פחית המשקה.
הצג הסתר

(61) איזה מן המשפטים הבאים מתאר מחזור?

א. איסוף עיתונים כדי לייצר נייר חדש.
ב. שימוש חוזר במפיות בד במקום שימוש חד פעמי במפיות נייר.
ג. שימוש במפיות נייר בכל ארוחה וארוחה.
ד. שרפת עיתונים כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
הצג הסתר

(62) האם ניתן לצמצם את הדלדול המהיר של משאבי טבע?

א. כן, גם על ידי מחזור וגם על ידי הקטנת הצריכה.
ב. כן, אך ורק על ידי חיסכון המים וחומרי דלק.
ג. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה אינה מפותחת.
ד. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה מפותחת מאוד.
הצג הסתר

(63) בשכונה של דני נהוג לאסוף את פחיות האשפה הריקות לחוד ולא לזרוק אותם לפח האשפה. מהן, לדעתכם, הסיבות לכך?

א. כדי לחסוך במשאבי טבע ולצמצם את הזיהום הסביבתי.
ב. רק כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ג. כדי למנוע החלדה של הפחיות ולהקטין על ידי כך את הזיהום הסביבתי.
ד. כדי להקל על פועלי הניקיון.
הצג הסתר

(64) מה התפקיד העיקרי של עלים גדולים בצמחים הגדלים ביער?

א. לפצות על הנזק שנגרם לעלים על ידי חרקים.
ב. להיפטר מעודף מים שנכנסים דרך השורשים.
ג. לקלוט עד כמה שניתן יותר אור עבור הפוטוסינתזה.
ד. לספק צל למערכת השורשים.
הצג הסתר

(65) סמנו את המשפט המתאים לסדר הנכון של היצורים החיים בשרשרת המזון.

א. צמחים, צמחוניים, טורפים.
ב. טורפים צמחוניים וצמחים.
ג. טורפים, צמחוניים, טורפים, צמחים.
ד. צמחוניים, טורפים, צמחים.
הצג הסתר

(66) מהם משאבים טבעיים?

א. כל דבר שניתן לשאוב אותו.
ב. חומרים שמייצר האדם כדי להשתמש בהם.
ג. חומרים שאנו לוקחים מן הטבע כדי להשתמש בהם.
ד. כל דבר המצוי בטבע.
הצג הסתר

(67) האם כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה?

א. רוב חומרי הדלק אינם מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ב. חומרי הדלק הפולטים עשן ופיח או משאירים אפר מזהמים את הסביבה.
ג. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ד. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה, גם כאשר אינם בוערים.
הצג הסתר

(68) איזה חומר דלק אינו מלכלך את הסביבה כאשר שורפים אותו?

א. נפט
ב. גז בישול.
ג. אף לא אחד מחומרי הדלק.
ד. עץ
הצג הסתר

(69) עדר של עיזים שחורות כרסם עצים בחורש, וחלק גדול מן העצים נכחד. האם תופעה זו עלולה להשפיע על היצורים החיים בחורש?

א. לא, קיומם של העצים בחורש אינו משפיע על היצורים האחרים החיים בו.
ב. לא, עצים חדשים צמחו עד מהרה במקום אלה שנכחדו.
ג. כן, יצטמצמו אוכלוסיות של חרקים, של תולעים, של ציפורים ושל נחשים.
ד. כן, תופעה זו עלולה להשפיע רק על עדר העיזים, כיוון שמלאי המזון שלהם יקטן.
הצג הסתר

(70) מדוע זקוקים הצמחים לאור?

א. כי באמצעות האור הצמח מייצר חומרים הדרושים לקיומו.
ב. כי האור חיוני לצמח, כדי לפרוח.
ג. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מן הקרקע חומרים הדרושים לקיומם.
ד. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מים.
הצג הסתר

(71) באילו מקרים מתקיים בין היצורים החיים קשר קיום מסוג " תחרות"?

א. רק כאשר קיים מחסור במרכיבי סביבה דוממים, כגון אור, מים או אוויר.
ב. כאשר יש מחסור במשאב קיום מסויים, למשל במים.
ג. רק כאשר קיים מחסור במזון.
ד. בכל פעם שיצור חי אחד טורף יצור חי אחר.
הצג הסתר

(72) מה הייתרונות או הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפסולת המושלכת לאתרים לא מוסדרים

א. כל התשובות נכונות.
ב. זיהום קרקע, זיהום אוויר, מפגעי ריח, שריפות, בעיות תברואתיות ופגיעה בגוף
ג. יצירת זבל אורגני טבעי שבעקבותיו יש שיפור בתהליך הפוטוסינתזה
ד. עליה בטמפרטורה של כדור הארץ כתוצאה מכך עלייה במפלס המים
הצג הסתר

(73) חוקר הביא ארצה צרעה מהונג קונג האוכלת באופן שיטתי חרקים על תפוזים שגורמים נזקים לחקלאים. איך נקראה התהליך?

א. הדברה ביולוגית
ב. אוטופטיה
ג. הגברה ביולוגית
ד. גורם מגביל
הצג הסתר

(74) מי הם האוטוטרופים?

א. טורפי העל
ב. מפרקים
ג. יצרנים
ד. צרכנים
הצג הסתר

(75) שימוש בדגי גמבוזיה בגן האקולוגי כדי לטפל במפגע היתושים נקרא?

א. החוק של ליבינג
ב. הגברה בילוגית
ג. הדברה ביולוגית
ד. גורם מגביל
הצג הסתר

(76) מהו מין אנדמי?

א. מין שדרכו אנחנו מחסלים בצורה טבעית מין אחר ולא משתמשים בחומרי הדברה.
ב. זהו מין שקיים במקום אחד בלבד ולכן אם תהיה שריפה או שיהרסו אותו אז המין ייכחד
ג. המין האנושי האחראי לנזק בסביבה הישיר והעקיף
ד. זהו מין פולש אשר הופץ ע"י בני אדם מחוץ לתפוצתו הטבעית
הצג הסתר

(77) מהי הדברה ביולוגית?

א. ספינת דוברה אשר סופרת את אחוז הפחמן הנמצאים באוקינוסים
ב. אף תשובה לא נכונה.
ג. תהליך של שימוש בחומרים כימיים כדי לחסל מזיק שמפריע לנו באופן טבעי.
ד. זהו תהליך של מציאת האויבים הטבעיים של המזיק שלנו וחיסולו בצורה טבעית
הצג הסתר

(78) מה הפירוש אנתרופוגני

א. מעשה ידי אדם
ב. בית גידול
ג. ייצור חי
ד. מעשה הטבע
הצג הסתר

(79) מהם מקורות אנתרופוגניים ?

א. רמות מורכבות שבהן האורגניזם היחיד הוא חלק ממורכבות גבוהה יותר
ב. שכבת החיים על פני כדור הארץ כלל המערכות האקולוגיות
ג. תחבורה, תעשיה, השמדת יערות, ייצור אנרגיה.
ד. המערכת האקולוגית של שטח נתון, כל האורגניזם באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו.
הצג הסתר

(80) מה הם רמות אינטגרציה?

א. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ב. ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה, השמדת יערות הגשם בעיקר על ידי שריפה, ראקציה של שני מזהמים יוצרת מזהם חדש שלא היה קיים קודם לכן
ג. רמות מורכבות. ככל שעולים בדרגה , רמת המורכבות שלנו עולה מפני שכל רמה במדרג כוללת בתוכה את הרמות הקודמות
ד. המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
הצג הסתר

(81) מה פירוש המושג אקוסיסטמה ?

א. גורם חי, פנימי או חיצוני, המשפיע על שפעם ועל תפוצתם של יצורים חיים
ב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ג. גורם סביבה לא חי המשפיע על השפע והתפוצה של אורגניזמים
ד. בית גידול, המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
הצג הסתר

(82) מהי אינוורסיה

א. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ב. היפוך - ככל שנעלה בגובה תהיה שכבה חמה יותר
ג. תהליך בו כרותים את היערות , שורפים ומשנים ייעוד לאזורי גידול חקלאיים
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
הצג הסתר

(83) איזה תקן פחות מחמיר לגביי חומרים אורגניים נדיפים

א. הישראלי יותר מחמיר מהאירופאי
ב. האוסטרלי יותר מחמיר מהגרמני
ג. הישראלי פחות מחמיר מהאירופאי
ד. הגרמני פחות מחמיר מהאוסטרלי
הצג הסתר

(84) מהו אוזון O3 ?

א. אובדן של אדי מים מגוף הצמח לסביבתו החיצונים בעיקר דרך הפיוניות אך גם דרך תאי האפידמריס שבעלה ובגבעול
ב. גז רעיל בעל ריח חריף, חסר צבע ומורכב משלושה אטומי חמצן
ג. בתהליך הפוטוסינתזה ה- O3 מהאטמוספירה מוטמע לגלוקוז בצמחים
ד. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז, המים מוסעים מהקרקע לאטמוספירה ע"י התאיידות
הצג הסתר

(85) מה הגורם לשריפות בישראל?

א. מטיילים בדרך
ב. ברקים
ג. מעשה ידי אדם
ד. רוחות אלקטרומגנטיות
הצג הסתר

(86) מה הדין של הצתה בזדון ומה הדין של הצתה ברשלנות?

א. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ב. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ג. בהצתה בזדון - 3 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ד. בהצתה בזדון - 10 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
הצג הסתר

(87) מהו גורם אנאירובי

א. גורם כולל חמצן
ב. גורם ללא חמצן
ג. גורם כולל חמצן וללא פחמן
ד. גורם ללא פחמן
הצג הסתר

(88) גז מתאן יכול להיווצר ?

א. בתנאים אירובים כולל חמצן
ב. אף תשובה לא נכונה
ג. בתנאים אנאירוביים ללא חמצן
ד. בכל תנאי אפשרי
הצג הסתר

(89) באיזו רמה טרופית נמצא העכביש אם ידוע כי אכל חיפושית שאכלה צמח שקיבל את האנרגיה שלו מהמשמש?

א. רמה 3
ב. רמה 2
ג. רמה 5
ד. רמה 4
הצג הסתר

(90) שימוש במי הנהרות שהזינו את ימת ארל לצורך גידולים חקלאים גרמה?

א. לירידה מפלס מי הימה או הימה
ב. לשינוי אקלים אזורית ולעזיבה של חלק מהאכולוסיה ולמחלות אצל הנשארים
ג. לפגיעה במגוון החי והצומר שהתקיימו בימה ובסביבתה
ד. כל התשובות נכונות
הצג הסתר

(91) כל היצורים המצויים ברמה A נקראים

א. יצרנים
ב. מפרקים
ג. טורפי על
ד. צרכנים ראשונים או צרכנים שניונים
הצג הסתר

(92) כל היצורים המצוים ברמה B נקראים?

א. טורפי על
ב. יצרנים
ג. צרכניים ראשונים
ד. צרכנים שניונים
הצג הסתר

(93) המסת הקרחונים גורם לכך ש?

א. רמת הקרינה בכדור הארץ תרד
ב. רמת הקרינה בכדור הארץ תעלה
ג. אף תשובה אינה נכונה.
ד. אין קשר בין המסת הקרוחנים לרמת הקרינה
הצג הסתר

(94) חיידקים קושרי חנקן המצויים בפקעיות מיותרות בשורשים של צמחים ממשפחת הקטניות המסוגלים להפוך חנקן מצוי בבערות האוויר בקרקע לחנקן מינרלי אותו מנצלים הצמחים מצב זה:

א. התאמה לתנאי קרקע דלים בחנקן
ב. אללופטיה
ג. רמה טרופית
ד. התאמה לתנאי קרקע עשירים בחנקן
הצג הסתר

(95) עם עליית רמת המורכבות (אינטרנציה) המערכת האקולוגית יורדת רמת הבנה מדעית יכולת החיזוי ויכולת התערבות של האדם

א. נכון
ב. פוגעת ברמת המורכבות המובהקת
ג. לא נכון
ד. אין שום קשר
הצג הסתר

(96) הגנן בגן האקולוגי רצה לשפוך נפט לשלולית במטרה להשמיד את יתושי האנפוליס המעבירים את מחלת המלריה. דבר שיגום

א. פגיעה בבצי היתושים
ב. לא משפיע כלל על היתושים
ג. מניעת חמצן וגרימת חנק ליצורים
ד. הכנסת מתכון רעילות למי השלולית
הצג הסתר

(97) מחזור הפחמן בטע שבה הפחמן אקטביב ביותר הוא ?

א. בצמחיה
ב. באטמוספרה
ג. האוקינוסים
ד. פחמן הנמצא בדלקים
הצג הסתר

(98) הצטברות אצות בבריכה בגן האקולוגי מלמדת על

א. גורם מגביל
ב. כמויות גדולות של חנקות במים
ג. הצברות זחלי יתושים
ד. כמויות גדולות של פחמן במים
הצג הסתר

(99) אצטרובלים סרטוניים (אפילים) הינם?

א. אצטרובלים בהם יש את הזרעים (הצנובר) הטעימים ביותר
ב. אצטרופלים שנפתחים רק לאחר שריפה
ג. אצטרובלים ארוכים במיוחד ובעלי בליטות גדולות מהרגיל
ד. אצטרובלים שנשרפים בשריפה
הצג הסתר

(100) הפרדה במקור היא:

א. כל התשובות נכונות
ב. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים במפעל המחזור
ג. הפרדת החומר האורגני מחומרים ממיסים אחרים
ד. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים בבית התושב
הצג הסתר

(101) השריפות בישראל נגמות על ידיד

א. האדם ושברי בקבוקים
ב. האדם וסופות ברקים וטבע
ג. האדם בלבד
ד. כל התושובות נכונות
הצג הסתר

(102) מדרך אקולוגי הוא?

א. מדד המכמת את השפעת פעילות האדם על פי צריכת המשאבים שלו
ב. גודל כף הרגל של האדם המשפיע על הסביבה
ג. גישה אקולוגית
ד. מדד המכמת את השפעת האדם על אוכלוסית חיות הבר
הצג הסתר

(103) האוכולוסיה המקומית באי הפסחא נבעה

א. זיהום מיי הים והמלחמות
ב. העלמת דגי הטונה מסביב לאי
ג. הרס היערות שהיו על האי
ד. התפרצות הר געש
הצג הסתר

(104) המהפכה הירוקה היא:

א. שימוש בדלקים ירוקים
ב. צביעת האוטובוסים בירוק לשמירה על הטבע
ג. המעבר לגידולים חקלאים אקולוגים
ד. הגברת יבול הדגנים על ידי שימוש בטכנולוגיה
הצג הסתר

(105) ייחוד אי הפסחא מהדוגמאות האחרות בכיתה

א. היחידים שגרמו לזיהום קרקעות ומים באופן בתי הפיך
ב. היחידים שהושפעו מגל צונאמי
ג. חיותם מבודדים מהשפעות חיצוניות
ד. הפגיעה בתושבים נגרמה ממחלות שרובם ע"י אוניות סוחר
הצג הסתר

(106) מה ערכו של PH בסיסי

א. 14
ב. 7
ג. 1
ד. 4
הצג הסתר