חיפוש מושגים
שיתוף חברתי
הסיכום האוסף מבחנים עמוד ראשי

אוסף שאלות באקולוגיה

(1) מהי אקולוגיה?

א. מדע העוסק בשימור ערכי הטבע.
ב. מדע העוסק באופן פעולתו של הטבע.
ג. מדע העוסק בזיהום האוויר באוקיינוסים
ד. מדע העוסק ביחסי הגומלין בין אורגניזמים וסביבתם
הצג הסתר

(2) ביוספרה מהי?

א. כלל המערכות האקולוגיות בחלל כולו.
ב. שכבת החיים על פני כדור הארץ, כלל המערכות האקולוגיות בכדור הארץ.
ג. שכבת החיים מחוץ לפני כדור הארץ.
ד. המערכת האקולוגית של שטח נתון.
הצג הסתר

(3) מהו תחום העיסוק של האקולוגיה?

א. אורגניזם, אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ב. אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וחלל
ג. אוכלוסיה, חברה, אורגניזם ובעלי חיים.
ד. אורגניזם, בעלי חיים, מערכת אקולוגית וביוספרה.
הצג הסתר

(4) בחר בתשובה הלא נכונה, גורמים א-ביוטיים הם:

א. רוחות, מליחות, ph.
ב. צמחים, בעלי חיים ומינרלים.
ג. ריכוזי יונים, רום וקרינה.
ד. רוחב גיאוגראפי ומזהמים.
הצג הסתר

(5) משאבים מהם?

א. תחנות כוח.
ב. חמצן וחנקן.
ג. מאגרים, מעיינות ונחלים.
ד. גורמי סביבה שאורגניזמים צורכים
הצג הסתר

(6) מהו גורם מגביל?

א. אלו האורגניזמים שמשפיעים על הטמפרטורה
ב. אחד ממשתני הסביבה וגורם יחיד
ג. אלו חומרי המזון המגבילים את צמיחתו של הצמח
ד. אחד ממשתני הסביבה וגורם משותף
הצג הסתר

(7) הדדיות מהי?

א. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ובאים כתנאי מחייה למין אחד בודד
ב. היחס שבין טורף לנטרף
ג. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ומאפשרים תנאי מחייה לשני המינים
ד. היחס שבין צמחים עשביים לצמחים מטפסים
הצג הסתר

(8) סימביוזה, מהי ההגדרה הצרה?

א. תהליך מיקרו-זואולוגי המתבצע בצמחים עשביים
ב. חיים יחד, שותפות, שני מינים שונים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ג. חיים יחד, שותפות, מין אחד מרוויח מהשותפות ומין שני מפסיד
ד. חיים יחד, מינים זהים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
הצג הסתר

(9) יצרנים וצרכנים?

א. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ב. היצרנים נקראים איזוטופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ג. היצרנים נקראים הטרוטרופים והצרכנים נקראים אוטוטרופים
ד. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים איזוטופים
הצג הסתר

(10) מה ההבדל בין מלח לסוכר? בחר בתשובה הלא נכונה!

א. מלח הוא מינרל שאין בו אנרגיה הניתנת לצריכה ע"י אורגניזמים ולא ניתן לשרוף אותו
ב. לכל אחד תפקיד אחר
ג. שניהם נחוצים לפעילות תקינה בגוף
ד. סוכר הינו חומר אורגני שנוצר ע"י צמחים בלבד ולא ניתן לשרוף אותו
הצג הסתר

(11) המקור לאנרגיה: אנרגית השמש מחממת ומאירה את הארץ ומאפשרת...

א. פוטוסינתזה
ב. פוטוסינתזה, מניעה מחזורים גיאו-ביוכימיים ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ג. את הריסתו של מבנה קרום כדור הארץ
ד. פוטוסינתזה ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
הצג הסתר

(12) ph- ערך ההגבה הינו מדד

א. הבוחן את רמת החומציות הממוצעת של תמיסה
ב. הבוחן ברמה התיאורטית את ערכו של חומר מסוכן.
ג. הבוחן ברמה התיאורטית את ערך האחוזים של חומר מסוכן
ד. הבוחן את רמת החומציות של תמיסה
הצג הסתר

(13) מה ההבדל בין פגרים ופסדים?

א. פגרים - בעלי חיים שנאכלים ע"י עופות דורסים, פסדים - בעלי חיים שלא ראויים למאכל אדם
ב. פגרים - בעלי חיים שמתו ממחלה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ג. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - שאריות של בעלי חיים לאחר שחיטה שלא נוצלו לתצרוכת מזון לאדם
ד. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
הצג הסתר

(14) מהם סוגי הפסולת העיקריים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פסולת טבעית
ב. פסולת חקלאית
ג. פסולת רפואית
ד. פסולת ביתית +בניין
הצג הסתר

(15) מהם השלבים של טיפול בפסולת מוצקה?

א. אצירה, מיון, קבירת הפסולת
ב. איסוף, מיון, קבירת הפסולת
ג. איסוף, מיון, מחזור
ד. אצירה, איסוף והובלה, טיפול או סילוק הפסולת
הצג הסתר

(16) מהו הממוצע של פסולת בכל יום לתושב בישראל?

א. 1 ק"ג פסולת.
ב. 1.5 ק"ג פסולת.
ג. 4 ק"ג פסולת
ד. 2 ק"ג פסולת
הצג הסתר

(17) נזקים אקולוגיים משרפות, מהם? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פגיעה ברכוש
ב. כניסת מינים פולשים
ג. פגיעה בבעלי חיים
ד. פגיעה בקרקע ובמסלע
הצג הסתר

(18) מהו ערכו של pH ניטרלי?

א. 9
ב. 7
ג. 12
ד. 4
הצג הסתר

(19) מהם המקורות האנתרופוגניים של גופרית דו-חמצנית?

א. פליטה של כלי רכב.
ב. התפרצות הר געש.
ג. שריפת צמחים שנשרפו בעבר.
ד. שריפת דלקים המכילים גופרית.
הצג הסתר

(20) מהו האפקט של גשם חומצי על הקרקע? בחר בתשובה שאיננה נכונה!

א. גורם לקורוזיה בקרקע.
ב. מוריד את הסידן הזמין אשר נדרש לגדילת הצמחים
ג. הורג את האורגניזמים בקרקע
ד. משחרר אלומיניום שמדכא את היכולת של הצמחים לספוג חומרי הזנה
הצג הסתר

(21) מהם המקורות הטבעיים לזיהום אוויר? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. אבקת פרחים
ב. התפרצויות הר געש
ג. סופות ברקים
ד. רכבים ותעשייה
הצג הסתר

(22) אינברסיה, מהי?

א. היפוך - תהליך היוצר פחמן חד חמצני בין פני השטח לבין הרום
ב. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו כלואה בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ג. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו מתפזרת בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ד. היפוך - תהליך היוצר פחמן דו חמצני בין פני השטח לבין הרום
הצג הסתר

(23) מהם המזהמים הראשוניים?

א. מזהמים המגיעים לאוויר לאחר שעברו תהליך ביוכימי
ב. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות ממקור הזיהום
ג. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות מהקרקע
ד. מזהמים המגיעים לאטמוספרה כתוצאה מאפקט החממה
הצג הסתר

(24) מקורות זיהום. סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. פחמן חד חמצני נוצר ע"י רכבים ונמצא גם בעשן הסיגריות
ב. תחמוצת גופרית גורמת לפגיעה במערכת העצבים והפחמימנים גורמים למוות
ג. תחמוצת חנקן נוצרת כתוצאה משריפת דלקים במנועי בעירה פנימית, ואילו תחמוצת גופרתית נוצרת כתוצאה משריפת דלקים עתירי גופרית
ד. פחמימנים גורמים לתחלואה (לוקמיה) ואילו חלקיקים גורמים להרעלת דם
הצג הסתר

(25) גז מתאן ph4 יכול להיווצר במקומות כגון

א. ביצות, שטחי גידול אורז ומטמנות פסולת
ב. מטמנות פסולת ומערכת הפליטה של הרכב
ג. קיבה של חיות משק, אזורים מושלגים וחממות
ד. ביצות, שדות מרעה, שטחים פתוחים ויערות
הצג הסתר

(26) מהו המזהם העיקרי הנוצר כתוצאה מערפיח פוטוכימי?

א. פחמן חד חמצני
ב. אוזון
ג. גופרית
ד. חלקיקים
הצג הסתר

(27) מהם המקורות לזיהום מים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. שפכים: עירוניים ותעשייתיים
ב. זיהום חקלאי
ג. זיהום מדלקים
ד. בעלי חיים
הצג הסתר

(28) דישון יתר גורם ל...

א. זיהום מי תהום, זיהום התוצרת החקלאית שנועדה למאכל.
ב. פצעים בעור
ג. רמת המליחות של קרקע עולה והיא נעשית פחות רגישה לסחיפה
ד. זיהום מאגרי מים ונחלים
הצג הסתר

(29) מהו תהליך לטיהור שפכים (אינטנסיבי)?

א. סינון וטיהור שפכים ע"י ערבובם עם מי תהום
ב. סינון וטיהור השפכים ע"י כלור.
ג. תהליך ראשוני ? טיפול ביולוגי, תהליך שניוני ? טיפול כימי, טיפול שלישוני ? סילוק
ד. תהליך ראשוני ? טיפול מכאני, תהליך שניוני ? טיפול ביולוגי, טיפול שלישוני ? סילוק.
הצג הסתר

(30) בטיהור אקסטנסיבי מהו הגורם העיקרי לפירוק מיקרו-ביאלי של המזהמים?

א. שלשולים
ב. דגי נשך
ג. אצות
ד. חיפושיות זבל
הצג הסתר

(31) מה ההבדל בין מזהמים קבועים למזהמים אקראיים?

א. מזהמים קבועים ? תמיד מזהמים, ומזהמים אקראיים מזהמים לסירוגין
ב. מזהמים קבועים ? חיידקים , ומזהמים אקראיים ? רכבים
ג. מזהמים אקראיים ? מזהמים רק מאגרים, ואילו מזהמים קבועים מזהמים כל מקור מים
ד. מזהמים קבועים ? יותר מסוכנים ממזוהמים אקראיים
הצג הסתר

(32) ניטריפיקציה, מהי?

א. תהליך ניטרו פונקציונאלי, מדמה פירוק של אטום
ב. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י חיידקי קרקע, חמצון אמוניה וקבלת ניטריט
ג. תהליך המתבצע באמצעות פחמן דו חמצני, חמצון אמוניה וקבלת גופרית
ד. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י צמחים ופליטה של פחמן דו חמצני
הצג הסתר

(33) אמוניפיקציה הוא תהליך של?

א. תוצאה של פעילות בקטריות ופטריות אירוביות (צורכות חמצן) המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ב. חיבור תרכובות הגורמות לזיהום
ג. תוצאה של פעילות אצות במים המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ד. חיבור תרכובות הגורמות לייצור חנקן
הצג הסתר

(34) דניטריפיקציה היא

א. שלב במחזור הפחמן בטבע
ב. שלב במחזור החמצן בטבע
ג. שלב מחזור החנקן בטבע
ד. לב במחזור המימן בטבע
הצג הסתר

(35) מה קורה לתחמוצת החנקן באטמוספרה בריכוז נמוך ובריכוז גבוה?

א. בריכוז נמוך - תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co2 ho3
ב. בריכוז נמוך- תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co ו oh
ג. לא קורה כלום היא נשארת באותו מצב
ד. בריכוז נמוך - תורמות לקיבוץ האוזון ובריכוז גבוה ? תורמות לפירוק האוזון
הצג הסתר

(36) הפחמן הזמין מצוי בשלושה מאגרים עיקריים והם

א. תהומות, מאגרי מים ושטחים פתוחים
ב. בורות מים, אוקיינוסים ושטחים פתוחים
ג. אטמוספרה, מאגרי מים ותהומות
ד. אטמוספרה, אוקיינוסים ומערכות אקולוגיות יבשתיות
הצג הסתר

(37) מהם תהליכי מחזור הפחמן בטבע

א. הפח פוטוסינתזה, פירוק ונשימה
ב. פוטוסינתזה, פירוק וייבוש
ג. מן הוא רכיב טבעי שקיים בחלל האוויר
ד. פוטוסינתזה בלבד
הצג הסתר

(38) לרוב רזרבות הפחמן העיריות מצויות ב?

א. רקבובית
ב. רזרבות של דלקים מאובנים
ג. אצות
ד. אבן גיר
הצג הסתר

(39) מהו תהליך הפוטוסינתזה?

א. תהליך רבייה של בעלי חיים
ב. שינוי ממצב מוצק למצב נוזל
ג. תהליך של החלפת גזים המתחולל בצמחים
ד. תהליך של החלפת גזים המתחולל באוויר
הצג הסתר

(40) מה קורה בתהליך הפוטוסינתזה

א. הצמח קולט חמצן מהשמש ופולט פחמן דו חמצני
ב. הצמח מקבל את צבעו בתהליך זה
ג. הצמח קולט פחמן דו חמצני באמצעות אור ופולט חמצן
ד. הצמח קולט חמצן ופולט פחמן דו חמצני
הצג הסתר

(41) מהי התאיידות

א. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז
ב. למעשה זאת הלחות
ג. ייבוש המים ע"י השמש
ד. שינוי מצב צבירה מנוזל למוצק
הצג הסתר

(42) בתהליך הדיות (טרנספירציה) מאבד הצמח יותר מ.... מכמות המים שהוא קולט

א. 70%
ב. 50%
ג. 90%
ד. 25%
הצג הסתר

(43) מהי הגברה ביולוגית?

א. הגברה של טיהור באוקיינוסים
ב. תופעה שכיחה של התגברות חיידקים ביולוגיים
ג. תופעה של התרכזות חומרים רעילים עם העלייה בשרשרת המזון
ד. תופעה של התרכזות חומרים רעילים בעקבות פליטת הגזים באוויר של כלי רכב
הצג הסתר

(44) מה ההבדל בין עושר מינים למגוון מינים?

א. אין הבדל כלל
ב. עושר מינים - מספר מינים בשטח מסוים או בחברה, מגוון מינים ? מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה
ג. עושר מינים - מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה, מגוון מינים ? מספר מינים בשטח מסוים או בחברה
ד. עושר מינים - מינים רבים הרוויים בחמצן, מגוון מינים ? מספר מינים הרוויים בחמצן
הצג הסתר

(45) מגוון ביולוגי כולל: בחר את התשובה שאינה נכונה!

א. מגוון המערכות האקולוגיות
ב. המגוון תת-מיני
ג. המגוון בין המינים
ד. המגוון התוך מיני
הצג הסתר

(46) מניעת אפקט החממה נעשה ע"י

א. טיהור אוויר או מים וויסות אקלים ע"י הצומח
ב. דילול החמצן באוויר
ג. טיהור אוויר או מים ע"י שמירת קרום האוזון
ד. דילול החנקן באוויר
הצג הסתר

(47) המושג כושר נשיאה מבטא?

א. כושר עמידותו של הר געש
ב. כושר נשיאת משקל על בעלי חיים
ג. שיווי משקל בין האוכלוסייה לבין המשאבים הזמינים
ד. כושר עמידותם של צמחים במזג אויר סוער
הצג הסתר

(48) מהם הגורמים המשפיעים על כושר הנשיאה? בחר בתשובה שאינה נכונה

א. התאמה הדדית
ב. השתנות תנאי הסביבה
ג. פיזור מרחבי
ד. אוקיינוסים
הצג הסתר

(49) "ניצול בר קיימא", מהו?

א. שימור קצר טווח של משאבים
ב. שימור ארוך טווח של משאבים לדורות הבאים
ג. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן מבלי לפגוע בייצור לאורך זמן
ד. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן
הצג הסתר

(50) מין פולש הוא... סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. הופץ בעקבות האדם
ב. מופץ רק לשטחי מרעה
ג. מתייחס לאזור ספציפי הנמצא מחוץ לתחום התפוצה של המין
ד. מתרבה ללא התערבות האדם
הצג הסתר

(51) מהם התכונות הרצויות לשמורת טבע? סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. בחירת אזורי פינוי פסולת
ב. פיזור אחיד במרחב
ג. צמצום הפרעות משטחים סמוכים
ד. שימור בתי גידול על-מנת למנוע הכחדות של מינים
הצג הסתר

(52) באזורים מסוימים במרומי האטמוספרה שכבת האוזון דלילה. מה גרם להידלות הזו?

א. חומרים מסוימים שמשתמשים בהם במזגנים או בתרסיסים
ב. תנועה מוגברת של מטוסים
ג. חדירה מוגברת של קרינה על סגולית לאטמוספרה
ד. אפר שנפלט מהרי געש והגיע למרומים
הצג הסתר

(53) מדוע יש למנוע השמדה של יערות?

א. כדי למנוע מחסור בחמצן ולמנוע הצטברות של פחמן דו חמצני באויר.
ב. כדי למנוע מחסור בחמצן ובפחמן דו חמצני בסביבה.
ג. כדי למנוע מחסור בפחמן דו חמצני.
ד. כדי למנוע עודף חמצן.
הצג הסתר

(54) במי פוגע זיהום המים?

א. זיהום המים עלול לפגוע גם בצמחים ובבעלי החיים הקולטים את המים האלה.
ב. זיהום המים מסוכן ליצורים חיים קטנים בלבד.
ג. זיהום המים עלול לפגוע בצמחים ובבעלי חיים ולהזיק לבריאות האדם.
ד. זיהום המים מסוכן רק ליצורים חיים המתקיימים בתוך המים.
הצג הסתר

(55) האם פגיעה בשכבת האוזון עלולה לסכן את קיומם של היצורים החיים?

א. כן, פגיעה זו עלולה לשנות את תנאי הסביבה.
ב. כן, הפגיעה בשכבת האוזון מקטינה את כמות החמצן.
ג. לא, שכבת האוזון רחוקה מאוד.
ד. לא, האדם למד לנטרל את ההשפעות השליליות של הפגיעה בשכבת האוזון.
הצג הסתר

(56) מה התוצאה הצפויה של התחממות עולמית?

א. עליית פני האוקיינוסים.
ב. יותר רעידות אדמה חמורות.
ג. התפרצויות געשיות גדולות יותר.
ד. הצטמצמות שכבת האוזון.
הצג הסתר

(57) בטיול כיתתי בהרי ירושלים ראו הילדים, שבנו מדרגות על מדרונות ההרים ונטעו עצים רבים. האם יש משהו משותף בין בניית מדרגות לבין נטיעת העצים?

א. כן, שתי הפעולות מונעות זיהום של הקרקע.
ב. כן, שתי הפעולות מונעות את סחיפת הקרקע.
ג. כן, שתי הפעולות תורמות לנוי בלבד.
ד. לא, אין שום דבר משותף בין שתי הפעולות האלה.
הצג הסתר

(58) איזה תהליך מתקיים כאשר מתפילים מים באמצעות חימום?

א. סינון המלח.
ב. אידוי ועיבוי.
ג. פירוק המלח.
ד. הוספת חומרים ממתיקים.
הצג הסתר

(59) איזה עיקרון מתקיים כאשר מגבירים גשם באמצעות טכנולוגיה של " זריעת עננים"?

א. הגדלת טיפות המים בעננים באמצעות פיזור של חומר מיוחד.
ב. הפיכת אדי גז לגבישי קרח.
ג. שינוי צבע העננים לכהה יותר.
ד. הקטנת ההשפעה של אפקט החממה.
הצג הסתר

(60) בפח האשפה של משפחה נמצאו בין השאר: קליפות פרי, פחית משקה, עיתון ישן ובקבוק זכוכית. איזו פסולת תתפרק ראשונה במזבלה?

א. פחית המשקה.
ב. העיתון הישן
ג. בקבוק הזכוכית.
ד. קליפות הפרי.
הצג הסתר

(61) איזה מן המשפטים הבאים מתאר מחזור?

א. איסוף עיתונים כדי לייצר נייר חדש.
ב. שימוש במפיות נייר בכל ארוחה וארוחה.
ג. שימוש חוזר במפיות בד במקום שימוש חד פעמי במפיות נייר.
ד. שרפת עיתונים כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
הצג הסתר

(62) האם ניתן לצמצם את הדלדול המהיר של משאבי טבע?

א. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה מפותחת מאוד.
ב. כן, אך ורק על ידי חיסכון המים וחומרי דלק.
ג. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה אינה מפותחת.
ד. כן, גם על ידי מחזור וגם על ידי הקטנת הצריכה.
הצג הסתר

(63) בשכונה של דני נהוג לאסוף את פחיות האשפה הריקות לחוד ולא לזרוק אותם לפח האשפה. מהן, לדעתכם, הסיבות לכך?

א. רק כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ב. כדי לחסוך במשאבי טבע ולצמצם את הזיהום הסביבתי.
ג. כדי למנוע החלדה של הפחיות ולהקטין על ידי כך את הזיהום הסביבתי.
ד. כדי להקל על פועלי הניקיון.
הצג הסתר

(64) מה התפקיד העיקרי של עלים גדולים בצמחים הגדלים ביער?

א. לקלוט עד כמה שניתן יותר אור עבור הפוטוסינתזה.
ב. להיפטר מעודף מים שנכנסים דרך השורשים.
ג. לפצות על הנזק שנגרם לעלים על ידי חרקים.
ד. לספק צל למערכת השורשים.
הצג הסתר

(65) סמנו את המשפט המתאים לסדר הנכון של היצורים החיים בשרשרת המזון.

א. טורפים צמחוניים וצמחים.
ב. טורפים, צמחוניים, טורפים, צמחים.
ג. צמחים, צמחוניים, טורפים.
ד. צמחוניים, טורפים, צמחים.
הצג הסתר

(66) מהם משאבים טבעיים?

א. כל דבר שניתן לשאוב אותו.
ב. חומרים שמייצר האדם כדי להשתמש בהם.
ג. חומרים שאנו לוקחים מן הטבע כדי להשתמש בהם.
ד. כל דבר המצוי בטבע.
הצג הסתר

(67) האם כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה?

א. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ב. חומרי הדלק הפולטים עשן ופיח או משאירים אפר מזהמים את הסביבה.
ג. רוב חומרי הדלק אינם מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ד. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה, גם כאשר אינם בוערים.
הצג הסתר

(68) איזה חומר דלק אינו מלכלך את הסביבה כאשר שורפים אותו?

א. עץ
ב. גז בישול.
ג. אף לא אחד מחומרי הדלק.
ד. נפט
הצג הסתר

(69) עדר של עיזים שחורות כרסם עצים בחורש, וחלק גדול מן העצים נכחד. האם תופעה זו עלולה להשפיע על היצורים החיים בחורש?

א. לא, עצים חדשים צמחו עד מהרה במקום אלה שנכחדו.
ב. לא, קיומם של העצים בחורש אינו משפיע על היצורים האחרים החיים בו.
ג. כן, תופעה זו עלולה להשפיע רק על עדר העיזים, כיוון שמלאי המזון שלהם יקטן.
ד. כן, יצטמצמו אוכלוסיות של חרקים, של תולעים, של ציפורים ושל נחשים.
הצג הסתר

(70) מדוע זקוקים הצמחים לאור?

א. כי האור חיוני לצמח, כדי לפרוח.
ב. כי באמצעות האור הצמח מייצר חומרים הדרושים לקיומו.
ג. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מן הקרקע חומרים הדרושים לקיומם.
ד. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מים.
הצג הסתר

(71) באילו מקרים מתקיים בין היצורים החיים קשר קיום מסוג " תחרות"?

א. רק כאשר קיים מחסור במרכיבי סביבה דוממים, כגון אור, מים או אוויר.
ב. רק כאשר קיים מחסור במזון.
ג. בכל פעם שיצור חי אחד טורף יצור חי אחר.
ד. כאשר יש מחסור במשאב קיום מסויים, למשל במים.
הצג הסתר

(72) מה הייתרונות או הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפסולת המושלכת לאתרים לא מוסדרים

א. יצירת זבל אורגני טבעי שבעקבותיו יש שיפור בתהליך הפוטוסינתזה
ב. עליה בטמפרטורה של כדור הארץ כתוצאה מכך עלייה במפלס המים
ג. זיהום קרקע, זיהום אוויר, מפגעי ריח, שריפות, בעיות תברואתיות ופגיעה בגוף
ד. כל התשובות נכונות.
הצג הסתר

(73) חוקר הביא ארצה צרעה מהונג קונג האוכלת באופן שיטתי חרקים על תפוזים שגורמים נזקים לחקלאים. איך נקראה התהליך?

א. הגברה ביולוגית
ב. אוטופטיה
ג. הדברה ביולוגית
ד. גורם מגביל
הצג הסתר

(74) מי הם האוטוטרופים?

א. צרכנים
ב. יצרנים
ג. מפרקים
ד. טורפי העל
הצג הסתר

(75) שימוש בדגי גמבוזיה בגן האקולוגי כדי לטפל במפגע היתושים נקרא?

א. הדברה ביולוגית
ב. הגברה בילוגית
ג. גורם מגביל
ד. החוק של ליבינג
הצג הסתר

(76) מהו מין אנדמי?

א. זהו מין שקיים במקום אחד בלבד ולכן אם תהיה שריפה או שיהרסו אותו אז המין ייכחד
ב. זהו מין פולש אשר הופץ ע"י בני אדם מחוץ לתפוצתו הטבעית
ג. מין שדרכו אנחנו מחסלים בצורה טבעית מין אחר ולא משתמשים בחומרי הדברה.
ד. המין האנושי האחראי לנזק בסביבה הישיר והעקיף
הצג הסתר

(77) מהי הדברה ביולוגית?

א. תהליך של שימוש בחומרים כימיים כדי לחסל מזיק שמפריע לנו באופן טבעי.
ב. ספינת דוברה אשר סופרת את אחוז הפחמן הנמצאים באוקינוסים
ג. אף תשובה לא נכונה.
ד. זהו תהליך של מציאת האויבים הטבעיים של המזיק שלנו וחיסולו בצורה טבעית
הצג הסתר

(78) מה הפירוש אנתרופוגני

א. מעשה הטבע
ב. מעשה ידי אדם
ג. בית גידול
ד. ייצור חי
הצג הסתר

(79) מהם מקורות אנתרופוגניים ?

א. תחבורה, תעשיה, השמדת יערות, ייצור אנרגיה.
ב. רמות מורכבות שבהן האורגניזם היחיד הוא חלק ממורכבות גבוהה יותר
ג. שכבת החיים על פני כדור הארץ כלל המערכות האקולוגיות
ד. המערכת האקולוגית של שטח נתון, כל האורגניזם באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו.
הצג הסתר

(80) מה הם רמות אינטגרציה?

א. רמות מורכבות. ככל שעולים בדרגה , רמת המורכבות שלנו עולה מפני שכל רמה במדרג כוללת בתוכה את הרמות הקודמות
ב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ג. ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה, השמדת יערות הגשם בעיקר על ידי שריפה, ראקציה של שני מזהמים יוצרת מזהם חדש שלא היה קיים קודם לכן
ד. המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
הצג הסתר

(81) מה פירוש המושג אקוסיסטמה ?

א. בית גידול, המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ב. גורם סביבה לא חי המשפיע על השפע והתפוצה של אורגניזמים
ג. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ד. גורם חי, פנימי או חיצוני, המשפיע על שפעם ועל תפוצתם של יצורים חיים
הצג הסתר

(82) מהי אינוורסיה

א. היפוך - ככל שנעלה בגובה תהיה שכבה חמה יותר
ב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ג. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ד. תהליך בו כרותים את היערות , שורפים ומשנים ייעוד לאזורי גידול חקלאיים
הצג הסתר

(83) איזה תקן פחות מחמיר לגביי חומרים אורגניים נדיפים

א. הגרמני פחות מחמיר מהאוסטרלי
ב. האוסטרלי יותר מחמיר מהגרמני
ג. הישראלי פחות מחמיר מהאירופאי
ד. הישראלי יותר מחמיר מהאירופאי
הצג הסתר

(84) מהו אוזון O3 ?

א. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז, המים מוסעים מהקרקע לאטמוספירה ע"י התאיידות
ב. בתהליך הפוטוסינתזה ה- O3 מהאטמוספירה מוטמע לגלוקוז בצמחים
ג. אובדן של אדי מים מגוף הצמח לסביבתו החיצונים בעיקר דרך הפיוניות אך גם דרך תאי האפידמריס שבעלה ובגבעול
ד. גז רעיל בעל ריח חריף, חסר צבע ומורכב משלושה אטומי חמצן
הצג הסתר

(85) מה הגורם לשריפות בישראל?

א. רוחות אלקטרומגנטיות
ב. מעשה ידי אדם
ג. מטיילים בדרך
ד. ברקים
הצג הסתר

(86) מה הדין של הצתה בזדון ומה הדין של הצתה ברשלנות?

א. בהצתה בזדון - 3 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ב. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ג. בהצתה בזדון - 10 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ד. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
הצג הסתר

(87) מהו גורם אנאירובי

א. גורם ללא פחמן
ב. גורם כולל חמצן
ג. גורם כולל חמצן וללא פחמן
ד. גורם ללא חמצן
הצג הסתר

(88) גז מתאן יכול להיווצר ?

א. אף תשובה לא נכונה
ב. בתנאים אנאירוביים ללא חמצן
ג. בכל תנאי אפשרי
ד. בתנאים אירובים כולל חמצן
הצג הסתר

(89) באיזו רמה טרופית נמצא העכביש אם ידוע כי אכל חיפושית שאכלה צמח שקיבל את האנרגיה שלו מהמשמש?

א. רמה 5
ב. רמה 3
ג. רמה 2
ד. רמה 4
הצג הסתר

(90) שימוש במי הנהרות שהזינו את ימת ארל לצורך גידולים חקלאים גרמה?

א. כל התשובות נכונות
ב. לפגיעה במגוון החי והצומר שהתקיימו בימה ובסביבתה
ג. לירידה מפלס מי הימה או הימה
ד. לשינוי אקלים אזורית ולעזיבה של חלק מהאכולוסיה ולמחלות אצל הנשארים
הצג הסתר

(91) כל היצורים המצויים ברמה A נקראים

א. מפרקים
ב. צרכנים ראשונים או צרכנים שניונים
ג. טורפי על
ד. יצרנים
הצג הסתר

(92) כל היצורים המצוים ברמה B נקראים?

א. צרכניים ראשונים
ב. צרכנים שניונים
ג. יצרנים
ד. טורפי על
הצג הסתר

(93) המסת הקרחונים גורם לכך ש?

א. רמת הקרינה בכדור הארץ תעלה
ב. רמת הקרינה בכדור הארץ תרד
ג. אף תשובה אינה נכונה.
ד. אין קשר בין המסת הקרוחנים לרמת הקרינה
הצג הסתר

(94) חיידקים קושרי חנקן המצויים בפקעיות מיותרות בשורשים של צמחים ממשפחת הקטניות המסוגלים להפוך חנקן מצוי בבערות האוויר בקרקע לחנקן מינרלי אותו מנצלים הצמחים מצב זה:

א. התאמה לתנאי קרקע דלים בחנקן
ב. רמה טרופית
ג. אללופטיה
ד. התאמה לתנאי קרקע עשירים בחנקן
הצג הסתר

(95) עם עליית רמת המורכבות (אינטרנציה) המערכת האקולוגית יורדת רמת הבנה מדעית יכולת החיזוי ויכולת התערבות של האדם

א. אין שום קשר
ב. פוגעת ברמת המורכבות המובהקת
ג. לא נכון
ד. נכון
הצג הסתר

(96) הגנן בגן האקולוגי רצה לשפוך נפט לשלולית במטרה להשמיד את יתושי האנפוליס המעבירים את מחלת המלריה. דבר שיגום

א. מניעת חמצן וגרימת חנק ליצורים
ב. לא משפיע כלל על היתושים
ג. פגיעה בבצי היתושים
ד. הכנסת מתכון רעילות למי השלולית
הצג הסתר

(97) מחזור הפחמן בטע שבה הפחמן אקטביב ביותר הוא ?

א. באטמוספרה
ב. בצמחיה
ג. האוקינוסים
ד. פחמן הנמצא בדלקים
הצג הסתר

(98) הצטברות אצות בבריכה בגן האקולוגי מלמדת על

א. הצברות זחלי יתושים
ב. גורם מגביל
ג. כמויות גדולות של חנקות במים
ד. כמויות גדולות של פחמן במים
הצג הסתר

(99) אצטרובלים סרטוניים (אפילים) הינם?

א. אצטרובלים בהם יש את הזרעים (הצנובר) הטעימים ביותר
ב. אצטרופלים שנפתחים רק לאחר שריפה
ג. אצטרובלים ארוכים במיוחד ובעלי בליטות גדולות מהרגיל
ד. אצטרובלים שנשרפים בשריפה
הצג הסתר

(100) הפרדה במקור היא:

א. כל התשובות נכונות
ב. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים בבית התושב
ג. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים במפעל המחזור
ד. הפרדת החומר האורגני מחומרים ממיסים אחרים
הצג הסתר

(101) השריפות בישראל נגמות על ידיד

א. האדם בלבד
ב. האדם וסופות ברקים וטבע
ג. כל התושובות נכונות
ד. האדם ושברי בקבוקים
הצג הסתר

(102) מדרך אקולוגי הוא?

א. מדד המכמת את השפעת האדם על אוכלוסית חיות הבר
ב. מדד המכמת את השפעת פעילות האדם על פי צריכת המשאבים שלו
ג. גודל כף הרגל של האדם המשפיע על הסביבה
ד. גישה אקולוגית
הצג הסתר

(103) האוכולוסיה המקומית באי הפסחא נבעה

א. העלמת דגי הטונה מסביב לאי
ב. זיהום מיי הים והמלחמות
ג. התפרצות הר געש
ד. הרס היערות שהיו על האי
הצג הסתר

(104) המהפכה הירוקה היא:

א. המעבר לגידולים חקלאים אקולוגים
ב. הגברת יבול הדגנים על ידי שימוש בטכנולוגיה
ג. שימוש בדלקים ירוקים
ד. צביעת האוטובוסים בירוק לשמירה על הטבע
הצג הסתר

(105) ייחוד אי הפסחא מהדוגמאות האחרות בכיתה

א. היחידים שהושפעו מגל צונאמי
ב. חיותם מבודדים מהשפעות חיצוניות
ג. היחידים שגרמו לזיהום קרקעות ומים באופן בתי הפיך
ד. הפגיעה בתושבים נגרמה ממחלות שרובם ע"י אוניות סוחר
הצג הסתר

(106) מה ערכו של PH בסיסי

א. 4
ב. 7
ג. 1
ד. 14
הצג הסתר