אוסף שאלות באקולוגיה
(13) מה ההבדל בין פגרים ופסדים?
א. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטהב. פגרים - בעלי חיים שנאכלים ע"י עופות דורסים, פסדים - בעלי חיים שלא ראויים למאכל אדם
ג. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - שאריות של בעלי חיים לאחר שחיטה שלא נוצלו לתצרוכת מזון לאדם
ד. פגרים - בעלי חיים שמתו ממחלה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
(22) אינברסיה, מהי?
א. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו כלואה בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיהב. היפוך - תהליך היוצר פחמן דו חמצני בין פני השטח לבין הרום
ג. היפוך - תהליך היוצר פחמן חד חמצני בין פני השטח לבין הרום
ד. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו מתפזרת בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
(24) מקורות זיהום. סמן את התשובה שאינה נכונה!
א. פחמן חד חמצני נוצר ע"י רכבים ונמצא גם בעשן הסיגריותב. פחמימנים גורמים לתחלואה (לוקמיה) ואילו חלקיקים גורמים להרעלת דם
ג. תחמוצת גופרית גורמת לפגיעה במערכת העצבים והפחמימנים גורמים למוות
ד. תחמוצת חנקן נוצרת כתוצאה משריפת דלקים במנועי בעירה פנימית, ואילו תחמוצת גופרתית נוצרת כתוצאה משריפת דלקים עתירי גופרית
(31) מה ההבדל בין מזהמים קבועים למזהמים אקראיים?
א. מזהמים אקראיים ? מזהמים רק מאגרים, ואילו מזהמים קבועים מזהמים כל מקור מיםב. מזהמים קבועים ? תמיד מזהמים, ומזהמים אקראיים מזהמים לסירוגין
ג. מזהמים קבועים ? חיידקים , ומזהמים אקראיים ? רכבים
ד. מזהמים קבועים ? יותר מסוכנים ממזוהמים אקראיים
(35) מה קורה לתחמוצת החנקן באטמוספרה בריכוז נמוך ובריכוז גבוה?
א. בריכוז נמוך- תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co ו ohב. בריכוז נמוך - תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co2 ho3
ג. לא קורה כלום היא נשארת באותו מצב
ד. בריכוז נמוך - תורמות לקיבוץ האוזון ובריכוז גבוה ? תורמות לפירוק האוזון
(44) מה ההבדל בין עושר מינים למגוון מינים?
א. עושר מינים - מינים רבים הרוויים בחמצן, מגוון מינים ? מספר מינים הרוויים בחמצןב. עושר מינים - מספר מינים בשטח מסוים או בחברה, מגוון מינים ? מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה
ג. עושר מינים - מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה, מגוון מינים ? מספר מינים בשטח מסוים או בחברה
ד. אין הבדל כלל
(57) בטיול כיתתי בהרי ירושלים ראו הילדים, שבנו מדרגות על מדרונות ההרים ונטעו עצים רבים. האם יש משהו משותף בין בניית מדרגות לבין נטיעת העצים?
א. כן, שתי הפעולות מונעות את סחיפת הקרקע.ב. כן, שתי הפעולות תורמות לנוי בלבד.
ג. לא, אין שום דבר משותף בין שתי הפעולות האלה.
ד. כן, שתי הפעולות מונעות זיהום של הקרקע.
(63) בשכונה של דני נהוג לאסוף את פחיות האשפה הריקות לחוד ולא לזרוק אותם לפח האשפה. מהן, לדעתכם, הסיבות לכך?
א. כדי להקל על פועלי הניקיון.ב. כדי לחסוך במשאבי טבע ולצמצם את הזיהום הסביבתי.
ג. רק כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ד. כדי למנוע החלדה של הפחיות ולהקטין על ידי כך את הזיהום הסביבתי.
(69) עדר של עיזים שחורות כרסם עצים בחורש, וחלק גדול מן העצים נכחד. האם תופעה זו עלולה להשפיע על היצורים החיים בחורש?
א. לא, עצים חדשים צמחו עד מהרה במקום אלה שנכחדו.ב. כן, יצטמצמו אוכלוסיות של חרקים, של תולעים, של ציפורים ושל נחשים.
ג. כן, תופעה זו עלולה להשפיע רק על עדר העיזים, כיוון שמלאי המזון שלהם יקטן.
ד. לא, קיומם של העצים בחורש אינו משפיע על היצורים האחרים החיים בו.
(72) מה הייתרונות או הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפסולת המושלכת לאתרים לא מוסדרים
א. זיהום קרקע, זיהום אוויר, מפגעי ריח, שריפות, בעיות תברואתיות ופגיעה בגוףב. כל התשובות נכונות.
ג. יצירת זבל אורגני טבעי שבעקבותיו יש שיפור בתהליך הפוטוסינתזה
ד. עליה בטמפרטורה של כדור הארץ כתוצאה מכך עלייה במפלס המים
(80) מה הם רמות אינטגרציה?
א. המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בוב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ג. רמות מורכבות. ככל שעולים בדרגה , רמת המורכבות שלנו עולה מפני שכל רמה במדרג כוללת בתוכה את הרמות הקודמות
ד. ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה, השמדת יערות הגשם בעיקר על ידי שריפה, ראקציה של שני מזהמים יוצרת מזהם חדש שלא היה קיים קודם לכן
(81) מה פירוש המושג אקוסיסטמה ?
א. גורם סביבה לא חי המשפיע על השפע והתפוצה של אורגניזמיםב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ג. גורם חי, פנימי או חיצוני, המשפיע על שפעם ועל תפוצתם של יצורים חיים
ד. בית גידול, המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
(84) מהו אוזון O3 ?
א. גז רעיל בעל ריח חריף, חסר צבע ומורכב משלושה אטומי חמצןב. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז, המים מוסעים מהקרקע לאטמוספירה ע"י התאיידות
ג. בתהליך הפוטוסינתזה ה- O3 מהאטמוספירה מוטמע לגלוקוז בצמחים
ד. אובדן של אדי מים מגוף הצמח לסביבתו החיצונים בעיקר דרך הפיוניות אך גם דרך תאי האפידמריס שבעלה ובגבעול

