חיפוש מושגים
שיתוף חברתי
הסיכום האוסף מבחנים עמוד ראשי

אוסף שאלות באקולוגיה

(1) מהי אקולוגיה?

א. מדע העוסק בזיהום האוויר באוקיינוסים
ב. מדע העוסק ביחסי הגומלין בין אורגניזמים וסביבתם
ג. מדע העוסק בשימור ערכי הטבע.
ד. מדע העוסק באופן פעולתו של הטבע.
הצג הסתר

(2) ביוספרה מהי?

א. שכבת החיים מחוץ לפני כדור הארץ.
ב. המערכת האקולוגית של שטח נתון.
ג. שכבת החיים על פני כדור הארץ, כלל המערכות האקולוגיות בכדור הארץ.
ד. כלל המערכות האקולוגיות בחלל כולו.
הצג הסתר

(3) מהו תחום העיסוק של האקולוגיה?

א. אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וחלל
ב. אורגניזם, אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ג. אורגניזם, בעלי חיים, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ד. אוכלוסיה, חברה, אורגניזם ובעלי חיים.
הצג הסתר

(4) בחר בתשובה הלא נכונה, גורמים א-ביוטיים הם:

א. צמחים, בעלי חיים ומינרלים.
ב. ריכוזי יונים, רום וקרינה.
ג. רוחות, מליחות, ph.
ד. רוחב גיאוגראפי ומזהמים.
הצג הסתר

(5) משאבים מהם?

א. גורמי סביבה שאורגניזמים צורכים
ב. מאגרים, מעיינות ונחלים.
ג. תחנות כוח.
ד. חמצן וחנקן.
הצג הסתר

(6) מהו גורם מגביל?

א. אחד ממשתני הסביבה וגורם יחיד
ב. אלו חומרי המזון המגבילים את צמיחתו של הצמח
ג. אלו האורגניזמים שמשפיעים על הטמפרטורה
ד. אחד ממשתני הסביבה וגורם משותף
הצג הסתר

(7) הדדיות מהי?

א. היחס שבין טורף לנטרף
ב. היחס שבין צמחים עשביים לצמחים מטפסים
ג. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ובאים כתנאי מחייה למין אחד בודד
ד. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ומאפשרים תנאי מחייה לשני המינים
הצג הסתר

(8) סימביוזה, מהי ההגדרה הצרה?

א. חיים יחד, שותפות, מין אחד מרוויח מהשותפות ומין שני מפסיד
ב. תהליך מיקרו-זואולוגי המתבצע בצמחים עשביים
ג. חיים יחד, שותפות, שני מינים שונים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ד. חיים יחד, מינים זהים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
הצג הסתר

(9) יצרנים וצרכנים?

א. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ב. היצרנים נקראים איזוטופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ג. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים איזוטופים
ד. היצרנים נקראים הטרוטרופים והצרכנים נקראים אוטוטרופים
הצג הסתר

(10) מה ההבדל בין מלח לסוכר? בחר בתשובה הלא נכונה!

א. לכל אחד תפקיד אחר
ב. סוכר הינו חומר אורגני שנוצר ע"י צמחים בלבד ולא ניתן לשרוף אותו
ג. מלח הוא מינרל שאין בו אנרגיה הניתנת לצריכה ע"י אורגניזמים ולא ניתן לשרוף אותו
ד. שניהם נחוצים לפעילות תקינה בגוף
הצג הסתר

(11) המקור לאנרגיה: אנרגית השמש מחממת ומאירה את הארץ ומאפשרת...

א. את הריסתו של מבנה קרום כדור הארץ
ב. פוטוסינתזה
ג. פוטוסינתזה, מניעה מחזורים גיאו-ביוכימיים ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ד. פוטוסינתזה ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
הצג הסתר

(12) ph- ערך ההגבה הינו מדד

א. הבוחן את רמת החומציות של תמיסה
ב. הבוחן ברמה התיאורטית את ערך האחוזים של חומר מסוכן
ג. הבוחן את רמת החומציות הממוצעת של תמיסה
ד. הבוחן ברמה התיאורטית את ערכו של חומר מסוכן.
הצג הסתר

(13) מה ההבדל בין פגרים ופסדים?

א. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ב. פגרים - בעלי חיים שנאכלים ע"י עופות דורסים, פסדים - בעלי חיים שלא ראויים למאכל אדם
ג. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - שאריות של בעלי חיים לאחר שחיטה שלא נוצלו לתצרוכת מזון לאדם
ד. פגרים - בעלי חיים שמתו ממחלה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
הצג הסתר

(14) מהם סוגי הפסולת העיקריים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פסולת טבעית
ב. פסולת חקלאית
ג. פסולת רפואית
ד. פסולת ביתית +בניין
הצג הסתר

(15) מהם השלבים של טיפול בפסולת מוצקה?

א. איסוף, מיון, קבירת הפסולת
ב. אצירה, איסוף והובלה, טיפול או סילוק הפסולת
ג. אצירה, מיון, קבירת הפסולת
ד. איסוף, מיון, מחזור
הצג הסתר

(16) מהו הממוצע של פסולת בכל יום לתושב בישראל?

א. 4 ק"ג פסולת
ב. 1.5 ק"ג פסולת.
ג. 1 ק"ג פסולת.
ד. 2 ק"ג פסולת
הצג הסתר

(17) נזקים אקולוגיים משרפות, מהם? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פגיעה בקרקע ובמסלע
ב. פגיעה בבעלי חיים
ג. פגיעה ברכוש
ד. כניסת מינים פולשים
הצג הסתר

(18) מהו ערכו של pH ניטרלי?

א. 7
ב. 9
ג. 12
ד. 4
הצג הסתר

(19) מהם המקורות האנתרופוגניים של גופרית דו-חמצנית?

א. התפרצות הר געש.
ב. שריפת דלקים המכילים גופרית.
ג. שריפת צמחים שנשרפו בעבר.
ד. פליטה של כלי רכב.
הצג הסתר

(20) מהו האפקט של גשם חומצי על הקרקע? בחר בתשובה שאיננה נכונה!

א. משחרר אלומיניום שמדכא את היכולת של הצמחים לספוג חומרי הזנה
ב. הורג את האורגניזמים בקרקע
ג. גורם לקורוזיה בקרקע.
ד. מוריד את הסידן הזמין אשר נדרש לגדילת הצמחים
הצג הסתר

(21) מהם המקורות הטבעיים לזיהום אוויר? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. אבקת פרחים
ב. רכבים ותעשייה
ג. התפרצויות הר געש
ד. סופות ברקים
הצג הסתר

(22) אינברסיה, מהי?

א. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו כלואה בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ב. היפוך - תהליך היוצר פחמן דו חמצני בין פני השטח לבין הרום
ג. היפוך - תהליך היוצר פחמן חד חמצני בין פני השטח לבין הרום
ד. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו מתפזרת בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
הצג הסתר

(23) מהם המזהמים הראשוניים?

א. מזהמים המגיעים לאטמוספרה כתוצאה מאפקט החממה
ב. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות מהקרקע
ג. מזהמים המגיעים לאוויר לאחר שעברו תהליך ביוכימי
ד. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות ממקור הזיהום
הצג הסתר

(24) מקורות זיהום. סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. פחמן חד חמצני נוצר ע"י רכבים ונמצא גם בעשן הסיגריות
ב. פחמימנים גורמים לתחלואה (לוקמיה) ואילו חלקיקים גורמים להרעלת דם
ג. תחמוצת גופרית גורמת לפגיעה במערכת העצבים והפחמימנים גורמים למוות
ד. תחמוצת חנקן נוצרת כתוצאה משריפת דלקים במנועי בעירה פנימית, ואילו תחמוצת גופרתית נוצרת כתוצאה משריפת דלקים עתירי גופרית
הצג הסתר

(25) גז מתאן ph4 יכול להיווצר במקומות כגון

א. ביצות, שדות מרעה, שטחים פתוחים ויערות
ב. קיבה של חיות משק, אזורים מושלגים וחממות
ג. מטמנות פסולת ומערכת הפליטה של הרכב
ד. ביצות, שטחי גידול אורז ומטמנות פסולת
הצג הסתר

(26) מהו המזהם העיקרי הנוצר כתוצאה מערפיח פוטוכימי?

א. גופרית
ב. אוזון
ג. חלקיקים
ד. פחמן חד חמצני
הצג הסתר

(27) מהם המקורות לזיהום מים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. זיהום מדלקים
ב. בעלי חיים
ג. שפכים: עירוניים ותעשייתיים
ד. זיהום חקלאי
הצג הסתר

(28) דישון יתר גורם ל...

א. זיהום מי תהום, זיהום התוצרת החקלאית שנועדה למאכל.
ב. זיהום מאגרי מים ונחלים
ג. פצעים בעור
ד. רמת המליחות של קרקע עולה והיא נעשית פחות רגישה לסחיפה
הצג הסתר

(29) מהו תהליך לטיהור שפכים (אינטנסיבי)?

א. סינון וטיהור שפכים ע"י ערבובם עם מי תהום
ב. סינון וטיהור השפכים ע"י כלור.
ג. תהליך ראשוני ? טיפול ביולוגי, תהליך שניוני ? טיפול כימי, טיפול שלישוני ? סילוק
ד. תהליך ראשוני ? טיפול מכאני, תהליך שניוני ? טיפול ביולוגי, טיפול שלישוני ? סילוק.
הצג הסתר

(30) בטיהור אקסטנסיבי מהו הגורם העיקרי לפירוק מיקרו-ביאלי של המזהמים?

א. שלשולים
ב. חיפושיות זבל
ג. אצות
ד. דגי נשך
הצג הסתר

(31) מה ההבדל בין מזהמים קבועים למזהמים אקראיים?

א. מזהמים אקראיים ? מזהמים רק מאגרים, ואילו מזהמים קבועים מזהמים כל מקור מים
ב. מזהמים קבועים ? תמיד מזהמים, ומזהמים אקראיים מזהמים לסירוגין
ג. מזהמים קבועים ? חיידקים , ומזהמים אקראיים ? רכבים
ד. מזהמים קבועים ? יותר מסוכנים ממזוהמים אקראיים
הצג הסתר

(32) ניטריפיקציה, מהי?

א. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י צמחים ופליטה של פחמן דו חמצני
ב. תהליך המתבצע באמצעות פחמן דו חמצני, חמצון אמוניה וקבלת גופרית
ג. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י חיידקי קרקע, חמצון אמוניה וקבלת ניטריט
ד. תהליך ניטרו פונקציונאלי, מדמה פירוק של אטום
הצג הסתר

(33) אמוניפיקציה הוא תהליך של?

א. חיבור תרכובות הגורמות לזיהום
ב. תוצאה של פעילות בקטריות ופטריות אירוביות (צורכות חמצן) המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ג. תוצאה של פעילות אצות במים המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ד. חיבור תרכובות הגורמות לייצור חנקן
הצג הסתר

(34) דניטריפיקציה היא

א. לב במחזור המימן בטבע
ב. שלב מחזור החנקן בטבע
ג. שלב במחזור הפחמן בטבע
ד. שלב במחזור החמצן בטבע
הצג הסתר

(35) מה קורה לתחמוצת החנקן באטמוספרה בריכוז נמוך ובריכוז גבוה?

א. בריכוז נמוך- תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co ו oh
ב. בריכוז נמוך - תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co2 ho3
ג. לא קורה כלום היא נשארת באותו מצב
ד. בריכוז נמוך - תורמות לקיבוץ האוזון ובריכוז גבוה ? תורמות לפירוק האוזון
הצג הסתר

(36) הפחמן הזמין מצוי בשלושה מאגרים עיקריים והם

א. בורות מים, אוקיינוסים ושטחים פתוחים
ב. אטמוספרה, מאגרי מים ותהומות
ג. אטמוספרה, אוקיינוסים ומערכות אקולוגיות יבשתיות
ד. תהומות, מאגרי מים ושטחים פתוחים
הצג הסתר

(37) מהם תהליכי מחזור הפחמן בטבע

א. פוטוסינתזה בלבד
ב. מן הוא רכיב טבעי שקיים בחלל האוויר
ג. הפח פוטוסינתזה, פירוק ונשימה
ד. פוטוסינתזה, פירוק וייבוש
הצג הסתר

(38) לרוב רזרבות הפחמן העיריות מצויות ב?

א. רזרבות של דלקים מאובנים
ב. אבן גיר
ג. רקבובית
ד. אצות
הצג הסתר

(39) מהו תהליך הפוטוסינתזה?

א. תהליך של החלפת גזים המתחולל בצמחים
ב. תהליך רבייה של בעלי חיים
ג. שינוי ממצב מוצק למצב נוזל
ד. תהליך של החלפת גזים המתחולל באוויר
הצג הסתר

(40) מה קורה בתהליך הפוטוסינתזה

א. הצמח קולט פחמן דו חמצני באמצעות אור ופולט חמצן
ב. הצמח קולט חמצן מהשמש ופולט פחמן דו חמצני
ג. הצמח מקבל את צבעו בתהליך זה
ד. הצמח קולט חמצן ופולט פחמן דו חמצני
הצג הסתר

(41) מהי התאיידות

א. למעשה זאת הלחות
ב. ייבוש המים ע"י השמש
ג. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז
ד. שינוי מצב צבירה מנוזל למוצק
הצג הסתר

(42) בתהליך הדיות (טרנספירציה) מאבד הצמח יותר מ.... מכמות המים שהוא קולט

א. 50%
ב. 90%
ג. 25%
ד. 70%
הצג הסתר

(43) מהי הגברה ביולוגית?

א. תופעה של התרכזות חומרים רעילים בעקבות פליטת הגזים באוויר של כלי רכב
ב. תופעה של התרכזות חומרים רעילים עם העלייה בשרשרת המזון
ג. תופעה שכיחה של התגברות חיידקים ביולוגיים
ד. הגברה של טיהור באוקיינוסים
הצג הסתר

(44) מה ההבדל בין עושר מינים למגוון מינים?

א. עושר מינים - מינים רבים הרוויים בחמצן, מגוון מינים ? מספר מינים הרוויים בחמצן
ב. עושר מינים - מספר מינים בשטח מסוים או בחברה, מגוון מינים ? מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה
ג. עושר מינים - מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה, מגוון מינים ? מספר מינים בשטח מסוים או בחברה
ד. אין הבדל כלל
הצג הסתר

(45) מגוון ביולוגי כולל: בחר את התשובה שאינה נכונה!

א. מגוון המערכות האקולוגיות
ב. המגוון התוך מיני
ג. המגוון בין המינים
ד. המגוון תת-מיני
הצג הסתר

(46) מניעת אפקט החממה נעשה ע"י

א. דילול החמצן באוויר
ב. טיהור אוויר או מים ע"י שמירת קרום האוזון
ג. טיהור אוויר או מים וויסות אקלים ע"י הצומח
ד. דילול החנקן באוויר
הצג הסתר

(47) המושג כושר נשיאה מבטא?

א. כושר עמידותם של צמחים במזג אויר סוער
ב. שיווי משקל בין האוכלוסייה לבין המשאבים הזמינים
ג. כושר עמידותו של הר געש
ד. כושר נשיאת משקל על בעלי חיים
הצג הסתר

(48) מהם הגורמים המשפיעים על כושר הנשיאה? בחר בתשובה שאינה נכונה

א. השתנות תנאי הסביבה
ב. התאמה הדדית
ג. פיזור מרחבי
ד. אוקיינוסים
הצג הסתר

(49) "ניצול בר קיימא", מהו?

א. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן
ב. שימור קצר טווח של משאבים
ג. שימור ארוך טווח של משאבים לדורות הבאים
ד. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן מבלי לפגוע בייצור לאורך זמן
הצג הסתר

(50) מין פולש הוא... סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. מתייחס לאזור ספציפי הנמצא מחוץ לתחום התפוצה של המין
ב. הופץ בעקבות האדם
ג. מופץ רק לשטחי מרעה
ד. מתרבה ללא התערבות האדם
הצג הסתר

(51) מהם התכונות הרצויות לשמורת טבע? סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. צמצום הפרעות משטחים סמוכים
ב. בחירת אזורי פינוי פסולת
ג. פיזור אחיד במרחב
ד. שימור בתי גידול על-מנת למנוע הכחדות של מינים
הצג הסתר

(52) באזורים מסוימים במרומי האטמוספרה שכבת האוזון דלילה. מה גרם להידלות הזו?

א. חומרים מסוימים שמשתמשים בהם במזגנים או בתרסיסים
ב. חדירה מוגברת של קרינה על סגולית לאטמוספרה
ג. תנועה מוגברת של מטוסים
ד. אפר שנפלט מהרי געש והגיע למרומים
הצג הסתר

(53) מדוע יש למנוע השמדה של יערות?

א. כדי למנוע מחסור בחמצן ובפחמן דו חמצני בסביבה.
ב. כדי למנוע עודף חמצן.
ג. כדי למנוע מחסור בחמצן ולמנוע הצטברות של פחמן דו חמצני באויר.
ד. כדי למנוע מחסור בפחמן דו חמצני.
הצג הסתר

(54) במי פוגע זיהום המים?

א. זיהום המים מסוכן ליצורים חיים קטנים בלבד.
ב. זיהום המים עלול לפגוע גם בצמחים ובבעלי החיים הקולטים את המים האלה.
ג. זיהום המים עלול לפגוע בצמחים ובבעלי חיים ולהזיק לבריאות האדם.
ד. זיהום המים מסוכן רק ליצורים חיים המתקיימים בתוך המים.
הצג הסתר

(55) האם פגיעה בשכבת האוזון עלולה לסכן את קיומם של היצורים החיים?

א. כן, הפגיעה בשכבת האוזון מקטינה את כמות החמצן.
ב. לא, שכבת האוזון רחוקה מאוד.
ג. כן, פגיעה זו עלולה לשנות את תנאי הסביבה.
ד. לא, האדם למד לנטרל את ההשפעות השליליות של הפגיעה בשכבת האוזון.
הצג הסתר

(56) מה התוצאה הצפויה של התחממות עולמית?

א. עליית פני האוקיינוסים.
ב. התפרצויות געשיות גדולות יותר.
ג. הצטמצמות שכבת האוזון.
ד. יותר רעידות אדמה חמורות.
הצג הסתר

(57) בטיול כיתתי בהרי ירושלים ראו הילדים, שבנו מדרגות על מדרונות ההרים ונטעו עצים רבים. האם יש משהו משותף בין בניית מדרגות לבין נטיעת העצים?

א. כן, שתי הפעולות מונעות את סחיפת הקרקע.
ב. כן, שתי הפעולות תורמות לנוי בלבד.
ג. לא, אין שום דבר משותף בין שתי הפעולות האלה.
ד. כן, שתי הפעולות מונעות זיהום של הקרקע.
הצג הסתר

(58) איזה תהליך מתקיים כאשר מתפילים מים באמצעות חימום?

א. פירוק המלח.
ב. סינון המלח.
ג. הוספת חומרים ממתיקים.
ד. אידוי ועיבוי.
הצג הסתר

(59) איזה עיקרון מתקיים כאשר מגבירים גשם באמצעות טכנולוגיה של " זריעת עננים"?

א. הגדלת טיפות המים בעננים באמצעות פיזור של חומר מיוחד.
ב. שינוי צבע העננים לכהה יותר.
ג. הפיכת אדי גז לגבישי קרח.
ד. הקטנת ההשפעה של אפקט החממה.
הצג הסתר

(60) בפח האשפה של משפחה נמצאו בין השאר: קליפות פרי, פחית משקה, עיתון ישן ובקבוק זכוכית. איזו פסולת תתפרק ראשונה במזבלה?

א. קליפות הפרי.
ב. בקבוק הזכוכית.
ג. פחית המשקה.
ד. העיתון הישן
הצג הסתר

(61) איזה מן המשפטים הבאים מתאר מחזור?

א. איסוף עיתונים כדי לייצר נייר חדש.
ב. שרפת עיתונים כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ג. שימוש במפיות נייר בכל ארוחה וארוחה.
ד. שימוש חוזר במפיות בד במקום שימוש חד פעמי במפיות נייר.
הצג הסתר

(62) האם ניתן לצמצם את הדלדול המהיר של משאבי טבע?

א. כן, אך ורק על ידי חיסכון המים וחומרי דלק.
ב. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה מפותחת מאוד.
ג. כן, גם על ידי מחזור וגם על ידי הקטנת הצריכה.
ד. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה אינה מפותחת.
הצג הסתר

(63) בשכונה של דני נהוג לאסוף את פחיות האשפה הריקות לחוד ולא לזרוק אותם לפח האשפה. מהן, לדעתכם, הסיבות לכך?

א. כדי להקל על פועלי הניקיון.
ב. כדי לחסוך במשאבי טבע ולצמצם את הזיהום הסביבתי.
ג. רק כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ד. כדי למנוע החלדה של הפחיות ולהקטין על ידי כך את הזיהום הסביבתי.
הצג הסתר

(64) מה התפקיד העיקרי של עלים גדולים בצמחים הגדלים ביער?

א. לפצות על הנזק שנגרם לעלים על ידי חרקים.
ב. להיפטר מעודף מים שנכנסים דרך השורשים.
ג. לספק צל למערכת השורשים.
ד. לקלוט עד כמה שניתן יותר אור עבור הפוטוסינתזה.
הצג הסתר

(65) סמנו את המשפט המתאים לסדר הנכון של היצורים החיים בשרשרת המזון.

א. טורפים, צמחוניים, טורפים, צמחים.
ב. טורפים צמחוניים וצמחים.
ג. צמחים, צמחוניים, טורפים.
ד. צמחוניים, טורפים, צמחים.
הצג הסתר

(66) מהם משאבים טבעיים?

א. חומרים שאנו לוקחים מן הטבע כדי להשתמש בהם.
ב. חומרים שמייצר האדם כדי להשתמש בהם.
ג. כל דבר המצוי בטבע.
ד. כל דבר שניתן לשאוב אותו.
הצג הסתר

(67) האם כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה?

א. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ב. חומרי הדלק הפולטים עשן ופיח או משאירים אפר מזהמים את הסביבה.
ג. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה, גם כאשר אינם בוערים.
ד. רוב חומרי הדלק אינם מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
הצג הסתר

(68) איזה חומר דלק אינו מלכלך את הסביבה כאשר שורפים אותו?

א. אף לא אחד מחומרי הדלק.
ב. עץ
ג. נפט
ד. גז בישול.
הצג הסתר

(69) עדר של עיזים שחורות כרסם עצים בחורש, וחלק גדול מן העצים נכחד. האם תופעה זו עלולה להשפיע על היצורים החיים בחורש?

א. לא, עצים חדשים צמחו עד מהרה במקום אלה שנכחדו.
ב. כן, יצטמצמו אוכלוסיות של חרקים, של תולעים, של ציפורים ושל נחשים.
ג. כן, תופעה זו עלולה להשפיע רק על עדר העיזים, כיוון שמלאי המזון שלהם יקטן.
ד. לא, קיומם של העצים בחורש אינו משפיע על היצורים האחרים החיים בו.
הצג הסתר

(70) מדוע זקוקים הצמחים לאור?

א. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מים.
ב. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מן הקרקע חומרים הדרושים לקיומם.
ג. כי האור חיוני לצמח, כדי לפרוח.
ד. כי באמצעות האור הצמח מייצר חומרים הדרושים לקיומו.
הצג הסתר

(71) באילו מקרים מתקיים בין היצורים החיים קשר קיום מסוג " תחרות"?

א. בכל פעם שיצור חי אחד טורף יצור חי אחר.
ב. רק כאשר קיים מחסור במרכיבי סביבה דוממים, כגון אור, מים או אוויר.
ג. רק כאשר קיים מחסור במזון.
ד. כאשר יש מחסור במשאב קיום מסויים, למשל במים.
הצג הסתר

(72) מה הייתרונות או הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפסולת המושלכת לאתרים לא מוסדרים

א. זיהום קרקע, זיהום אוויר, מפגעי ריח, שריפות, בעיות תברואתיות ופגיעה בגוף
ב. כל התשובות נכונות.
ג. יצירת זבל אורגני טבעי שבעקבותיו יש שיפור בתהליך הפוטוסינתזה
ד. עליה בטמפרטורה של כדור הארץ כתוצאה מכך עלייה במפלס המים
הצג הסתר

(73) חוקר הביא ארצה צרעה מהונג קונג האוכלת באופן שיטתי חרקים על תפוזים שגורמים נזקים לחקלאים. איך נקראה התהליך?

א. הגברה ביולוגית
ב. אוטופטיה
ג. הדברה ביולוגית
ד. גורם מגביל
הצג הסתר

(74) מי הם האוטוטרופים?

א. מפרקים
ב. צרכנים
ג. טורפי העל
ד. יצרנים
הצג הסתר

(75) שימוש בדגי גמבוזיה בגן האקולוגי כדי לטפל במפגע היתושים נקרא?

א. גורם מגביל
ב. הגברה בילוגית
ג. הדברה ביולוגית
ד. החוק של ליבינג
הצג הסתר

(76) מהו מין אנדמי?

א. מין שדרכו אנחנו מחסלים בצורה טבעית מין אחר ולא משתמשים בחומרי הדברה.
ב. זהו מין פולש אשר הופץ ע"י בני אדם מחוץ לתפוצתו הטבעית
ג. המין האנושי האחראי לנזק בסביבה הישיר והעקיף
ד. זהו מין שקיים במקום אחד בלבד ולכן אם תהיה שריפה או שיהרסו אותו אז המין ייכחד
הצג הסתר

(77) מהי הדברה ביולוגית?

א. תהליך של שימוש בחומרים כימיים כדי לחסל מזיק שמפריע לנו באופן טבעי.
ב. אף תשובה לא נכונה.
ג. זהו תהליך של מציאת האויבים הטבעיים של המזיק שלנו וחיסולו בצורה טבעית
ד. ספינת דוברה אשר סופרת את אחוז הפחמן הנמצאים באוקינוסים
הצג הסתר

(78) מה הפירוש אנתרופוגני

א. בית גידול
ב. מעשה ידי אדם
ג. מעשה הטבע
ד. ייצור חי
הצג הסתר

(79) מהם מקורות אנתרופוגניים ?

א. המערכת האקולוגית של שטח נתון, כל האורגניזם באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו.
ב. רמות מורכבות שבהן האורגניזם היחיד הוא חלק ממורכבות גבוהה יותר
ג. שכבת החיים על פני כדור הארץ כלל המערכות האקולוגיות
ד. תחבורה, תעשיה, השמדת יערות, ייצור אנרגיה.
הצג הסתר

(80) מה הם רמות אינטגרציה?

א. המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ג. רמות מורכבות. ככל שעולים בדרגה , רמת המורכבות שלנו עולה מפני שכל רמה במדרג כוללת בתוכה את הרמות הקודמות
ד. ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה, השמדת יערות הגשם בעיקר על ידי שריפה, ראקציה של שני מזהמים יוצרת מזהם חדש שלא היה קיים קודם לכן
הצג הסתר

(81) מה פירוש המושג אקוסיסטמה ?

א. גורם סביבה לא חי המשפיע על השפע והתפוצה של אורגניזמים
ב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ג. גורם חי, פנימי או חיצוני, המשפיע על שפעם ועל תפוצתם של יצורים חיים
ד. בית גידול, המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
הצג הסתר

(82) מהי אינוורסיה

א. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ב. היפוך - ככל שנעלה בגובה תהיה שכבה חמה יותר
ג. תהליך בו כרותים את היערות , שורפים ומשנים ייעוד לאזורי גידול חקלאיים
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
הצג הסתר

(83) איזה תקן פחות מחמיר לגביי חומרים אורגניים נדיפים

א. הישראלי פחות מחמיר מהאירופאי
ב. הגרמני פחות מחמיר מהאוסטרלי
ג. הישראלי יותר מחמיר מהאירופאי
ד. האוסטרלי יותר מחמיר מהגרמני
הצג הסתר

(84) מהו אוזון O3 ?

א. גז רעיל בעל ריח חריף, חסר צבע ומורכב משלושה אטומי חמצן
ב. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז, המים מוסעים מהקרקע לאטמוספירה ע"י התאיידות
ג. בתהליך הפוטוסינתזה ה- O3 מהאטמוספירה מוטמע לגלוקוז בצמחים
ד. אובדן של אדי מים מגוף הצמח לסביבתו החיצונים בעיקר דרך הפיוניות אך גם דרך תאי האפידמריס שבעלה ובגבעול
הצג הסתר

(85) מה הגורם לשריפות בישראל?

א. רוחות אלקטרומגנטיות
ב. מטיילים בדרך
ג. מעשה ידי אדם
ד. ברקים
הצג הסתר

(86) מה הדין של הצתה בזדון ומה הדין של הצתה ברשלנות?

א. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ב. בהצתה בזדון - 10 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ג. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ד. בהצתה בזדון - 3 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
הצג הסתר

(87) מהו גורם אנאירובי

א. גורם ללא חמצן
ב. גורם ללא פחמן
ג. גורם כולל חמצן
ד. גורם כולל חמצן וללא פחמן
הצג הסתר

(88) גז מתאן יכול להיווצר ?

א. בתנאים אירובים כולל חמצן
ב. בכל תנאי אפשרי
ג. אף תשובה לא נכונה
ד. בתנאים אנאירוביים ללא חמצן
הצג הסתר

(89) באיזו רמה טרופית נמצא העכביש אם ידוע כי אכל חיפושית שאכלה צמח שקיבל את האנרגיה שלו מהמשמש?

א. רמה 4
ב. רמה 3
ג. רמה 5
ד. רמה 2
הצג הסתר

(90) שימוש במי הנהרות שהזינו את ימת ארל לצורך גידולים חקלאים גרמה?

א. לפגיעה במגוון החי והצומר שהתקיימו בימה ובסביבתה
ב. כל התשובות נכונות
ג. לשינוי אקלים אזורית ולעזיבה של חלק מהאכולוסיה ולמחלות אצל הנשארים
ד. לירידה מפלס מי הימה או הימה
הצג הסתר

(91) כל היצורים המצויים ברמה A נקראים

א. טורפי על
ב. מפרקים
ג. צרכנים ראשונים או צרכנים שניונים
ד. יצרנים
הצג הסתר

(92) כל היצורים המצוים ברמה B נקראים?

א. יצרנים
ב. צרכניים ראשונים
ג. צרכנים שניונים
ד. טורפי על
הצג הסתר

(93) המסת הקרחונים גורם לכך ש?

א. רמת הקרינה בכדור הארץ תעלה
ב. אף תשובה אינה נכונה.
ג. אין קשר בין המסת הקרוחנים לרמת הקרינה
ד. רמת הקרינה בכדור הארץ תרד
הצג הסתר

(94) חיידקים קושרי חנקן המצויים בפקעיות מיותרות בשורשים של צמחים ממשפחת הקטניות המסוגלים להפוך חנקן מצוי בבערות האוויר בקרקע לחנקן מינרלי אותו מנצלים הצמחים מצב זה:

א. רמה טרופית
ב. התאמה לתנאי קרקע עשירים בחנקן
ג. אללופטיה
ד. התאמה לתנאי קרקע דלים בחנקן
הצג הסתר

(95) עם עליית רמת המורכבות (אינטרנציה) המערכת האקולוגית יורדת רמת הבנה מדעית יכולת החיזוי ויכולת התערבות של האדם

א. נכון
ב. אין שום קשר
ג. לא נכון
ד. פוגעת ברמת המורכבות המובהקת
הצג הסתר

(96) הגנן בגן האקולוגי רצה לשפוך נפט לשלולית במטרה להשמיד את יתושי האנפוליס המעבירים את מחלת המלריה. דבר שיגום

א. מניעת חמצן וגרימת חנק ליצורים
ב. פגיעה בבצי היתושים
ג. הכנסת מתכון רעילות למי השלולית
ד. לא משפיע כלל על היתושים
הצג הסתר

(97) מחזור הפחמן בטע שבה הפחמן אקטביב ביותר הוא ?

א. באטמוספרה
ב. בצמחיה
ג. האוקינוסים
ד. פחמן הנמצא בדלקים
הצג הסתר

(98) הצטברות אצות בבריכה בגן האקולוגי מלמדת על

א. כמויות גדולות של פחמן במים
ב. הצברות זחלי יתושים
ג. כמויות גדולות של חנקות במים
ד. גורם מגביל
הצג הסתר

(99) אצטרובלים סרטוניים (אפילים) הינם?

א. אצטרובלים שנשרפים בשריפה
ב. אצטרובלים בהם יש את הזרעים (הצנובר) הטעימים ביותר
ג. אצטרופלים שנפתחים רק לאחר שריפה
ד. אצטרובלים ארוכים במיוחד ובעלי בליטות גדולות מהרגיל
הצג הסתר

(100) הפרדה במקור היא:

א. כל התשובות נכונות
ב. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים במפעל המחזור
ג. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים בבית התושב
ד. הפרדת החומר האורגני מחומרים ממיסים אחרים
הצג הסתר

(101) השריפות בישראל נגמות על ידיד

א. האדם בלבד
ב. האדם וסופות ברקים וטבע
ג. האדם ושברי בקבוקים
ד. כל התושובות נכונות
הצג הסתר

(102) מדרך אקולוגי הוא?

א. מדד המכמת את השפעת האדם על אוכלוסית חיות הבר
ב. גודל כף הרגל של האדם המשפיע על הסביבה
ג. מדד המכמת את השפעת פעילות האדם על פי צריכת המשאבים שלו
ד. גישה אקולוגית
הצג הסתר

(103) האוכולוסיה המקומית באי הפסחא נבעה

א. הרס היערות שהיו על האי
ב. התפרצות הר געש
ג. העלמת דגי הטונה מסביב לאי
ד. זיהום מיי הים והמלחמות
הצג הסתר

(104) המהפכה הירוקה היא:

א. הגברת יבול הדגנים על ידי שימוש בטכנולוגיה
ב. המעבר לגידולים חקלאים אקולוגים
ג. שימוש בדלקים ירוקים
ד. צביעת האוטובוסים בירוק לשמירה על הטבע
הצג הסתר

(105) ייחוד אי הפסחא מהדוגמאות האחרות בכיתה

א. חיותם מבודדים מהשפעות חיצוניות
ב. היחידים שהושפעו מגל צונאמי
ג. הפגיעה בתושבים נגרמה ממחלות שרובם ע"י אוניות סוחר
ד. היחידים שגרמו לזיהום קרקעות ומים באופן בתי הפיך
הצג הסתר

(106) מה ערכו של PH בסיסי

א. 1
ב. 7
ג. 14
ד. 4
הצג הסתר